Slagwerk

De ontwikkelingen in de muziek van de laatste decennia manifesteren zich duidelijk bij het hoofdvak slagwerk. Vooral op het gebied van de 'mallets', de melodie-instrumenten, ontstaat nu een generatie slagwerkers die voorheen niet of nauwelijks bestond. De marimbisten en vibrafonisten kunnen met recht specialisten genoemd worden. Daarnaast zijn op grote schaal niet-westerse slaginstrumenten in de klassieke muziek doorgedrongen.

Veel hedendaagse componisten zijn door die ontwikkelingen geïnspireerd tot het schrijven van muziek voor slagwerk die veelzijdiger en virtuozer is dan ooit tevoren. Het slagwerkonderwijs is zo gestructureerd dat de studenten intensief studeren bij alle hoofdvakdocenten. De docenten zijn op vele verschillende terreinen werkzaam: in het Koninklijk Concertgebouworkest, de omroeporkesten, het Nederlands Blazers Ensemble, het Ives Ensemble en als solist. Ook worden regelmatig specialisten uitgenodigd voor het geven van gastlessen.

Studieleider: Richard Jansen

Wagenaar – Solenne

Toelatingseisen
Selectie van de kandidaten voor het toelatingsexamen geschiedt na beoordeling van een video-opname door de toelatingscommissie. Het repertoire voor de video-opname is gelijk aan het repertoire voor het toelatingsexamen. De opname moet voor 1 februari digitaal via het aanmeldingsformulier worden ingestuurd.

Er moet voorgespeeld worden op de volgende instrumenten:
1. pauken
2. kleine trom
3. mallets: marimba, xylofoon, vibrafoon

1. pauken
• 1 à 2 etudes uit Nick Woud - Symphonic Studies
• a prima vista spelen
• roffels en technische oefeningen

2. kleine trom
• etudes, bijvoorbeeld M. Peters - Intermediate Snare Drum Studies; A. Cirone - Portraits in Rhythm; C. Wilcoxon - All American Drummer; '26' Rudiments
• a prima vista spelen
• technische oefeningen uit M. Peters - Developing Dexterity for Snare Drum; G.L. Stone - Stick Control

3. mallets: marimba en vibrafoon
max 10 minuten
* de kandidaat bereidt minimaal twee stukken in contrasterende sfeer voor, met variaties in articulatie, dynamiek, maatsoorten, tempi en ritmes. Bijvoorbeeld: polyfoon/homofoon, tonaal/atonaal, oorspronkelijke werken of creatieve arrangementen van muziek gecomponeerd voor andere instrumenten, etc. (Minstens één stuk voor marimba en minstens één stuk met vier mallets). 
* kies een van deze twee passages van J.P. Sweelinck
* de kandidaat kan worden gevraagd à prima vista en/of toonladders en arpeggio’s in een willekeurige toonsoort te spelen

Na de tweejarige masteropleiding zijn de studenten op het hoogste niveau inzetbaar in de professionele muziekwereld.

Toelatingseisen
Selectie van de kandidaten voor het toelatingsexamen geschiedt na beoordeling van een video-opname door de toelatingscommissie. Het repertoire voor de video-opname is gelijk aan het repertoire voor het toelatingsexamen. De opname moet voor 1 februari digitaal via het aanmeldingsformulier worden ingestuurd.

1. De kandidaat verzorgt een programma dat niet langer mag duren dan 30 minuten. Hij/zij dient minstens één stuk uit het hoofd te spelen.

2. De kandidaat stuurt voor 1 februari het studiesecretariaat van het CvA een repertoirelijst toe met een programmavoorstel voor het toelatingsexamen. Het examen omvat minimaal
• 1 set-upstuk en/of
• 1 marimbawerk
• 1 samenspelstuk (optioneel)
• etudes uit Nick Woud - The Timpani Challenge, Musical Studies for pedal timpani and orchestral repertoire
 

Richard Jansen vakgroepvertegenwoordiger, mallets, orkestslagwerk, set-up, slagwerkensemble
Nick Woud pauken
​​​​​​​Tomohiro Ando​​​​​​​ assistent pauken
Mark Braafhart orkstslagwerk
Bence Major orkestslagwerk, slagwerkensemble
Rachel Zhang marimba, kamermuziek
Ramon Lormans marimba, slagwerkensemble
Laurent Warnier vibrafoon
Arnold Marinissen set-up, kamermuziek, slagwerkensemble
Marijn Korff de Gidts Afrikaans slagwerk & methodiek
Nancy Zeltsman gastdocent marimba
Marc Aixa Siurana percussie docent

Delen