Zang

Vele gerenommeerde pedagogen hebben in het verleden hun naam verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook de huidige docenten hebben een indrukwekkende reeks van musici afgeleverd die regelmatig op Nederlandse en buitenlandse podia verschijnen.

Studieleider: n.t.b.

In de bacheloropleiding staan, vooral in de eerste jaren, de vocaaltechnische, ambachtelijke ontwikkeling en de artistieke groei van de student centraal. Iedere student krijgt één uur zangles (vooropleiding drie kwartier) en drie kwartier correpetitie (vooropleiding een half uur) per week, plus vijf groepslessen per jaar van de eigen hoofdvakdocent. Daarnaast volgen de studenten cursussen fysieke theatertraining, drama, adembeweging en stem (op projectbasis), Feldenkrais, Alexandertechniek, Duits (jaar 1, 2 en 3), Frans (jaar 1, 2 en 3) en Italiaans (jaar 2, 3 en 4). Per jaar zijn er vier projectweken, waarin specifieke aspecten van het vak en het repertoire worden belicht en uitgediept en waarin samenwerkingsverbanden met andere afdelingen van het conservatorium worden georganiseerd.

De Liedklas is een cursus en is verplicht voor tweede- en derdejaarsstudenten en voor eerstejaars pianisten. In twaalf blokken per jaar, bestaande uit twee duocoachings, een avondworkshop en masterclasses, wordt onder leiding van Pierre Mak en Frans van Ruth gewerkt aan interpretatie, tekstbehandeling, expressie en samenspel. In ieder blok wordt aandacht besteed aan een componist of een aantal verwante componisten. De cursus wordt afgesloten met een concert in april.

In de oratoriumklas, anderhalf uur uur per week, verplicht voor tweede- en derdejaarsstudenten, wordt ingegaan op de specifieke (stijl)kenmerken en de interpretatie van het oratoriumrepertoire. Deze klas wordt gegeven door Pierre Mak.

Gedurende het studiejaar geeft Floris Visser vier tweewekelijkse operaworkshops voor bachelorstudenten in het derde en vierde jaar en masterstudenten.

Ook ensemblezang maakt deel uit van het studieprogramma: tijdens de projectweken en het verplichte koorproject in het derde jaar wordt hier ruimschoots aandacht aan besteed. Tevens kunnen studenten vanuit het conservatorium een stagetraject volgen bij het Groot Omroepkoor.

Vaste gastdocenten Margreet Honig, Ira Siff, Claron McFadden en Alexander Oliver geven regelmatig masterclasses. Daarnaast nodigt de vakgroep andere vocalisten met grote staat van dienst uit als gastdocent.

Per seizoen worden zes voorzingavonden georganiseerd waarop de studenten zich aan het publiek presenteren. Ook kunnen de studenten lunchconcerten geven in een van de zalen van het conservatorium.

Aammelding, voorselectie en auditie
De afdeling zang klassiek van het Conservatorium van Amsterdam werkt op basis van een voorselectie. Als je je wilt aanmelden voor de bachelor-, pre-master- of masteropleiding, vul dan eerst het aanmeldingsformulier in.

Na aanmelding worden kandidaten geselecteerd op basis van een ingezonden opname van twee stukken in verschillende stijlen en talen (opgenomen op cd of via een YouTube-link). De opnamen moeten voor 1 maart worden ingestuurd. Je kunt je opname sturen via een link naar cva-studadmin@ahk.nl, of per post naar Conservatorium van Amsterdam
t.a.v. Studiesecretariaat
Oosterdokskade 151
1011 DL Amsterdam

Klik hier voor de data van van de live-audities.

Kijk voor de live-audities zorgvuldig naar de specifieke toelatingseisen en bereid je goed voor. De eisen zijn:
* twee liederen en twee aria’s (oratorium, opera), uit het hoofd te zingen, in verschillende stijlen (barok, klassiek, romantisch, hedendaags), in drie verschillende talen, waarvan één in het Italiaans
* een kort gedicht, uit het hoofd voor te dragen
* verschillende jaren zangles
* een gesprek over je motivatie voor de opleiding

 Na de tweejarige masterstudie zijn studeten op het hoogste niveau inzetbaar in de professionele muziekwereld.

Toelating

Studenten CvA
Voor kandidaten van het CvA moet bij het examen Zang voor de bacheloropleiding de vermelding 'toelaatbaar tot de masteropleiding' zijn behaald.

Externe kandidaten
1. Programma van (minstens) 30 minuten muziek, verdeeld over twee van de drie categorieën (lied, oratorium, opera) en in verschillende stijlen (muziekhistorisch), daarbij rekening houdend met het ingediende studieplan. Het programma moet naast de moedertaal van de kandidaat minstens drie vreemde talen bevatten. Tijdens de auditie maakt de commissie een keuze uit de aangeboden werken.
2. De kandidaat stuurt vóór 1 maart het studiesecretariaat van het CvA een repertoirelijst toe met een programmavoorstel voor het toelatingsexamen.
3. De kandidaat heeft een bachelorstudie met goed gevolg beëindigd.

Selectie van de kandidaten voor het toelatingsexamen geschiedt na beoordeling van een geluidsopname (digitaal beschikbaar via link of bestanden) door de toelatingscommissie. Deze opname dient twee stukken in verschillende stijlen en talen te bevatten. Opname voor 1 maart insturen.

Pierre Mak hoofdvak
Sasja Hunnego hoofdvak
Don Marrazzo hoofdvak

David Bollen correpetitie
Jan Paul Grijpink correpetitie
Nathalie Doucet correpetitie

gastdocenten
Margreet Honig
Ira Siff
Alexander Oliver

Claron McFadden coaching modern repertoire & artist in residence
Selma Harkink methodiek
Valentina di Taranto Italiaans
Flavio Aulino Italiaans
Sára Gutvill Duits
Nathalie Doucet Frans
Irene van den Boogaard drama
Floris Visser drama (op projectbasis)
Fajo Jansen fysieke theatertraining (op projectbasis)
Virag Deszö fysiek theater
Paul Triepels adembeweging en stem (op projectbasis)
José Peeters Alexandertechniek
Irthe Aya Engelhard houding en beweging, Feldenkrais

Delen