Harp
De afdeling Harp combineert het beste van twee werelden: de passie van de Nederlandse harpwereld voor het experimenteren met de eindeloze mogelijkheden die de harp biedt, en de historische traditie van de beroemde Franse harpschool. Daarmee biedt het CvA harpstudenten de ideale omgeving om hun muzikale en technische mogelijkheden ten volle te ontplooien en hun eigen creatieve stem als musicus te ontwikkelen.
Een internationaal team van docenten met een brede expertise biedt een gestructureerd studieprogramma waarin studenten volop de kans krijgen aan hun techniek, expressiviteit en muzikaliteit te werken en hun muzikale identiteit uit te diepen. Een breed scala aan stijlen en vaardigheden bereidt de student optimaal voor op een professionele carrière.
Docenten
Sandrine Chatron vakgroep-vertegenwoordiger, hoofdvak, kamermuziek, auditietraining
Anneleen Schuitemaker partijstudie
Constance Allanic historische harp, methodiek, harmonie op de harp
Het studieprogramma omvat hoofdvaklessen, orkestspel, wekelijkse groepslessen, acht voorspeelavonden per jaar, avant-gardemuziek, kamermuziek, historische uitvoeringspraktijk, harmonie op de harp, lessen op de kleine harp, de geschiedenis van de harp en instrumentenkunde.
Naast lessen van de vaste docenten krijgen studenten masterclasses van beroemde gast-artiesten als Sivan Magen, Gwyneth Wentink, Isabelle Perrin, Masumi Nagasawa, Stephen Fitzpatrick, Frédérique Cambreling en Miriam Overlach.
In de bachelor worden studenten voorbereid op alle aspecten van hun toekomstige beroep. Er wordt aandacht besteed aan het perfectioneren van technische vaardigheden en muzikaliteit. Studenten nemen deel aan orkestprojecten, concerten van de harpklas, harpensembles, kamermuziekuitvoeringen en masterclasses. Aan het einde van het bachelorprogramma zijn studenten in staat een overtuigend openbaar recital te geven met muziek uit verschillende stijlperioden. Veelal zijn ze in staat hun studie te vervolgen in een masterprogramma.
Toelatingseisen
Kandidaten voor de auditie worden geseleceerd op basis van een video die digitaal met het aanmeldfomulier moet worden ingestuurd. De opname moet uiterlijk 1 februari binnen zijn.
Auditierepertoire voor de video-opname
Een gevarieerde selectie van maximaal 15 minuten uit de volgende opties:
- een etude (bijv. Bochsa, Dizzi, Godefroid, Tournier, Schmidt, Posse, Nadermann)
- een deel uit een sonate of suite uit de 18e eeuw (bijv. Bach, Händel, Scarlatti, Dussek) of het eerste deel uit een harpconcert (bijv. Händel, Mozart, Dittersdorf)
- een werk naar keuze uit de romantische, impressionistische of modernistische periode
Auditierepertoire voor live auditie
Het examen omvat 15 minuten speeltijd. Het grootste deel van het repertoire moet uit het hoofd worden gespeeld. Toonladders en drieklanken kunnen gevraagd worden, evenals a prima vista-spel.
Het programma dat moet worden voorbereid (duur ca. 25 minuten) omvat:
- een etude (een andere dan voor de video-ronde) (bijv. Bochsa, Dizzi, Godefroid, Tournier, Schmidt, Posse)
- een sonate, deel uit een sonate of suite uit de 18e eeuw (bijv. Bach, Händel, Scarlatti, Dussek) of het eerste deel uit een harpconcert (bijv. Händel, Mozart, Dittersdorf)
- twee werken naar keuze in contrasterende stijlen (19e/20e/21e eeuw)
Als de student niet aan de eisen voor het bachelorprogramma voldoet, kan hij/zij in de vooropleiding worden geplaatst.
De student werkt aan verdere beheersing van alle aspecten van het harpspel. Na twee jaar is de student in staat als solist, kamer- en orkestmusicus op het hoogste niveau de professionele wereld te betreden.
Binnen het hoofdvak kunnen masterstudenten zich naargelang hun persoonlijke ambities specialiseren in bepaald repertoire, zoals orkestspel, historische harp, kamermuziek, hedendaagse muziek of interdisciplinaire projecten.
Toelatingseisen
Kandidaten voor de auditie worden geseleceerd op basis van een video die digitaal met het aanmeldfomulier moet worden ingestuurd. De opname moet uiterlijk 1 februari binnen zijn. Het video-repertoire moet bestaan uit een gevarieerde selectie van het verplichte auditierepertoire, met een maximum van 20 minuten.
Auditierepertoire voor de video
• een barok of klassiek werk (bijv. Bach , Händel, Rameau, Scarlatti, Mozart, Haydn, Krumpholz)
• een romantisch virtuoos werk
• een oorspronkelijk werk uit de 20e eeuw (bijv. Hindemith, Britten, Fauré, Casella, Tailleferre)
Auditierepetoire voor de live auditie
Het examen omvat ca. 30 minuten speeltijd. Het grootste deel van het repertoire moet uit het hoofd worden gespeeld. De kandidaat stuurt voor 1 februari een repertoirelijst met programmavoorstel naar het studiesecretariaat van het CvA. De kandidaat bereidt een programma van 40 minuten voor met daarin:
• een barok of klassiek werk (bijv. Bach, Händel, Rameau, Scarlatti, Mozart, Haydn, Krumpholz, Spohr)
• een romantisch virtuoos werk
• een oorspronkelijk werk uit de 20e eeuw (bijv. Hindemith, Britten, Fauré, Casella, Tailleferre)
• een hedendaags werk van na 1960 (bijv. Berio, Carter, Holliger, Petrassi)