Jazz
Joachim Junghanss adjunct-directeur; hoofd Jazz en Pop, AEMA, Composing for Film en jong talent
Edwin Paarlberg programmacoördinator, coördinator theorie- en educatieve vakken
David de Marez Oyens coördinator ensembleprogramma
Anna-Maria Nitschke senior producer, studieadviseur
Pepijn van der Sande coördinator Junior Jazz College
Met een uitgelezen populatie van vierhonderd studenten, afkomstig uit meer dan vijftig verschillende landen, biedt de afdeling Jazz een van de inspirerendste, effectiefste en meest gerichte studieprogramma’s van Europa. In een eigentijds lesprogramma krijgen alle belangrijke muzikale stromingen van deze tijd volop aandacht.
We zijn ervan overtuigd dat jazz een manier is om naar elkaar te luisteren, elkaar te motiveren en al musicerend onverwachte wegen in te slaan. Daarom bieden we een inclusieve leeromgeving waarin de persoonijke artistieke zoektocht en het ontwikkelen van muzikale excellentie centraal staat en studenten zich ten volle kunnen ontwikkelen als instrumentalisten, componisten en bandleiders.
Ons docententeam bestaat uit internationaal vooraanstaande namen uit de hedendaagse jazzscene die een universele, actuele en inspirerende visie op het studieprogramma waarborgen.
In ons artists in residence-programma verwelkomen we regelmatig de toonaangevende jazzartiesten van nu. Vanwege ons grote netwerk kunnen studenten profiteren van een actief uitwisselingsprogramma met de befaamdste muziekvakopleidingen van de wereld, in New York, Los Angeles, Miami en verschillende grote Europese steden.
De jazzafdeling werkt samen met breed scala aan podia en festivals in binnen- en buitenland. Zo kunnen onze studenten zich al vanaf het begin laten zien op het podium en hun muzikale carrière vormgeven.
Om de invloeden in de muziek van vandaag de dag recht te doen actualiseren we voortdurend het studieprogramma en de technologie. Zo ontwikkelen onze studenten een onderzoekende houding en leren ze zo goed mogelijk te worden in wat ze doen.
Artists in Residence, projecten en samenwerkingen
Het Conservatorium van Amsterdam heeft een bijzonder 'Artist in Residence'-programma ontwikkeld, met toonaangevende musici die de visie van de jazzafdeling delen en versterken. Iedere student krijgt de kans om op een gestructureerde manier te werken met musici als Terell Stafford, John Clayton, Peter Bernstein en Alex Sipiagin, in een week die bestaat uit clinics, workshops, masterclasses en individuele lessen. De week wordt afgesloten met een concert van studenten samen met de artist in residence. Tevens vinden er gedurende het hele schooljaar projecten, masterclasses, concerten, competities en samenwerkingen met andere instituten plaats.
Internationale samenwerking
De jazzafdeling van het CvA heeft uitwisselingsprogramma's met onder andere Manhattan School of Music, New York; New England Conservatory, Boston; Frost School of Music, University of Miami; University of Southern California, Thornton School of Music, Los Angeles; The New School of Jazz, New York; Temple University Philadelphia, en Escola de Música do Estado de São Paulo.
Er zijn ook veel uitwisselingsmogelijkheden met prominente muziekvakinstituten in Europa.
De sound van onze studenten en docenten
We zijn ervan overtuigd dat beeld en geluid meer zegt dan woorden. Klik hier om een indruk te krijgen van hoe onze studenten en docenten klinken.
'I'm Ashley Kahn, jazz author, music historian and instructor, and often a guest speaker at the jazz program at the Amsterdam Conservatorium. I'd like to share a few words about this incredible program that Edo Righini has pulled together with a knowledgeable and hip support staff, which includes the faculty that's there in Amsterdam as well as the guest musicians who come through to share their stories and insights.
One of the things that truly stands out for me is the deep focus the program gives to the idea of individual voice, helping each student—no matter what stage they are in their development to figure out who they are, what their musical identity is, and what it is they should be doing with this music they are studying and will take on into the future. The “why” of musical expression as a career, not just the “how.”
Jazz is this strange and very special balance of tradition and innovation—a reverence for what has come before as well as where it's going. It lives and dies on this idea of individual voice, of knowing who you are and what your story is. “Tell your story!” Art Blakey used to shout at the various Messengers as they were soloing. Jazz is alsomusic that has this built-in feeling of freedom, always opening itself up to new ideas, new languages, new influences, even as it builds on a foundation of the past. Not every music is like this and not every music program understands this—and not every jazz program pursues this idea as a priority. The jazz program at Conservatorium van Amsterdam understands all of this.
That’s why I find the program very exciting, because this means that students whom I get to speak to and the community that's being built coming out of Amsterdam Conservatorium is going have a very important role in deciding where this music goes in the years ahead. I am extremely grateful to be invited to be part of that, to witness and participate and speak with and listen to all of you over there as we bring the music forward.”'
Ashley Kahn, Regular guest lecturer, Author, Music historian and Instructor