Iris van Doggenaar

Het speciaal onderwijs was mijn afstudeerrichting in mijn laatste jaar van de opleiding Docent Muziek. Ik leerde doceren en muziekbelevingslessen te ontwerpen voor kinderen met meervoudige beperkingen. Bij muziekbelevingslessen worden je zintuigen centraal gesteld en bij het ervaren van muziek met elkaar in verband gebracht. Ik vond het bijzonder en inspirerend om te zien wat deze muziekbelevingslessen met de kinderen deden en hoe er verbinding met anderen ontstond.

Over de master Musical Leadership

In de master Musical Leadership kreeg ik de kans om me verder te verdiepen in dit onderwerp. Ik voerde een project uit waarbij ik muziek componeerde voor deze muziekbelevingslessen. Ik onderzocht uit welke bouwstenen muziek moet bestaan om op deze aanpak aan te sluiten. Vervolgens keek ik naar de effecten van deze muziek op de aanpak en de leerlingen. Door het opzetten en uitvoeren van dit educatieve muziekproject leerde ik ook mijn onderzoekende, leidinggevende, vormgevende en compositorische kant kennen. Totaal nieuwe, verschillende rollen waarin ik mezelf gedurende de master heb kunnen en mogen ontwikkelen.

Mijn missie voor de komende jaren is vervolgonderzoek te doen naar de geschreven composities en het effect hiervan op het zintuigelijk ervaren van muziek. Daarbij wil ik mezelf als componist uitdagen om naast het speciaal onderwijs ook te kijken of ik voor andere doelgroepen kan gaan componeren. Tot slot wil ik met mijn zelfontwikkelde multimodale toolbox onder mijn arm de bekendheid van muziekbelevingslessen verspreiden en laten zien wat de kracht is van het zintuigelijk ervaren van muziek. Deze toolbox bevat mijn eigen muziek en is speciaal voor muziekdocenten en muziektherapeuten ontwikkeld om op speelse wijze kennis te maken met muziekbelevingslessen en het ontwerpen ervan.

Delen