Theorie en keuzevakken Master Jazz

Het theorieprogramma in de master bestaat uit een verplicht deel en een keuzedeel. Masterstudenten worden geacht minimaal 20 studiepunten te behalen in de twee jaar van het studieprogramma voor muziektheorie.
Verplicht zijn 'Muziektheorie' en 'Compositie - Creative Writing'. Tezamen zijn dit 10 studiepunten.

Voor het keuzedeel kan worden gekozen uit het aanbod van master-keuzevakken. In dit deel moeten minimaal 10 studiepunten worden behaald. Master-keuzevakken zijn vakken op het gebied van muziekgeschiedenis, filosofie, muziektheorie, analyse, arrangeren en compositie. De studielast is 5 of 10 studiepunten per vak. 

Uitwisseling 
Studenten die in het eerste semester van het tweede jaar een uitwisseling willen doen, moeten minstens 10 studiepunten hebben behaald. Studenten die in het tweede semester van het tweede jaar een uitwisseling willen doen, moeten minstens 15 studiepunten hebben behaald.

Extra studiepunten
Extra behaalde studiepunten kunnen worden gebruikt voor de vrije ruimte.

Aanmelden
Alle studenten in het masterprogramma krijgen per mail een inschrijfformulier. Mocht je nog vragen hebben over de keuzevakken, kun je een mail sturen naar Barbara Bleij.

Master-keuzevakken jazz 2022-2023

Verplicht deel

Creative Jazz Writing 
The Creative Jazz Writing course will help you to create your own music and will improve your composing skills. Different techniques will be discussed, and assignments will be given. However, your own work will always be the starting point. The lessons are taught individually, and in pairs on occasion.

Advanced Jazz Theory
Advanced Jazz Theory is a two-hour course on a weekly basis for all 1st-year master students. Its main topic is the analysis of jazz compositions, primarily contemporary, post-Real-Book jazz originals. The analysis focuses on tonal hierarchies, compositional strategies, and stylistic characteristics. Homework includes transcriptions and analyses of jazz recordings as well as composition assignments, most of them with specific requirements aimed at applying some of the techniques and ideas learned from the analysed material in your own work.

Keuzedeel

Critical Reflection: History, Analysis, Philosophy
CourseTeacher
Reading Black Music: Key Texts on African American Music and other Afro-Diasporic Genres Walter van de Leur
Duke Ellington and Billy Strayhorn Walter van de Leur
Thinking Big: Jazz Composition and Performance Beyond the Chorus Form Patrick Schenkius, Barbara Bleij, Walther Stuhlmacher
Super Nova: Wayne Shorter, Composer/Improviser Barbara Bleij
Freedom and Improvisation Joris Roelofs
Developing Creativity Sander van Maas
Jazz Phonography Hans Mantel
Music and Social Change Loes Rusch
Electives of the Classical Department open to jazz students
CourseTeacher
Electronic Music Jorrit Tamminga
Intercultural Engagements in Music Composition and Performance Harm Langenkamp
Moving and Musicking with the Elderly Jacqueline Koop, Ellen van Hoek
Music for an Inclusive Society Ben Hekkema and guest lecturers
Musical Texture Amit Gur
New Methodologies for Music Research Mimi Mitchell
New Perspectives on Music Pedagogy Reinhard Findenegg, Carolien Hermans and guest lecturers
Patterns of Performance: The Neuroscience of Improving Experts Beorn Nijenhuis
Technological Strategies in Composing and Performing Arnold Marinissen
Tuning and Temperament Jorge Isaac, Rafael Reina
Delen