Theorie en keuzevakken master Jazz
Het theorieprogramma in de master bestaat uit een verplicht deel en een keuzedeel. Masterstudenten worden geacht minimaal 20 studiepunten te behalen in de twee jaar van het studieprogramma voor muziektheorie.
Verplicht zijn 'Muziektheorie' en 'Compositie - Creative Writing'. Tezamen zijn dit 10 studiepunten.
Voor het keuzedeel kan worden gekozen uit het aanbod van master-keuzevakken. In dit deel moeten minimaal 10 studiepunten worden behaald. Master-keuzevakken zijn vakken op het gebied van muziekgeschiedenis, filosofie, muziektheorie, analyse, arrangeren en compositie. De studielast is 5 of 10 studiepunten per vak.
Uitwisseling
Studenten die in het eerste semester van het tweede jaar een uitwisseling willen doen, moeten minstens 10 studiepunten hebben behaald. Studenten die in het tweede semester van het tweede jaar een uitwisseling willen doen, moeten minstens 15 studiepunten hebben behaald.
Extra studiepunten
Extra behaalde studiepunten kunnen worden gebruikt voor de vrije ruimte.
Aanmelden
Alle studenten in het masterprogramma krijgen per mail een inschrijfformulier. Mocht je nog vragen hebben over de keuzevakken, kun je een mail sturen naar Barbara Bleij.
Master-keuzevakken jazz 2024-2025
Verplicht deel
Creative Jazz Writing
The Creative Jazz Writing course will help you to create your own music and will improve your composing skills. Different techniques will be discussed, and assignments will be given. However, your own work will always be the starting point. The lessons are taught individually, and in pairs on occasion.
Advanced Jazz Theory
Advanced Jazz Theory is a two-hour course on a weekly basis for all 1st-year master students. Its main topic is the analysis of jazz compositions, primarily contemporary, post-Real-Book jazz originals. The analysis focuses on tonal hierarchies, compositional strategies, and stylistic characteristics. Homework includes transcriptions and analyses of jazz recordings as well as composition assignments, most of them with specific requirements aimed at applying some of the techniques and ideas learned from the analysed material in your own work.
Keuzedeel
Composition, Analysis and Performance
Course | Teacher |
Nicolas Slonimsky's 'Thesaurus of Scales and Melodic Patterns' | Jasper Blom |
Get on Track - New Tools for Composition and Improvisation | Harmen Fraanje |
Critical Reflection: History, Analysis, Philosophy
Course | Teacher |
Reading Black Music: Key Texts on African American Music and other Afro-Diasporic Genres | Walter van de Leur |
Duke Ellington and Billy Strayhorn | Walter van de Leur |
Super Nova: Wayne Shorter, Composer/Improviser | Barbara Bleij |
Freedom and Improvisation | Joris Roelofs |
Developing Creativity | Sander van Maas |
Textural Improvisation | Amit Gur, Harmen Fraanje |
Electives of the Classical Department open to jazz students
Course | Teacher |
As Waters Rise: Musical Storytelling | Kim Spierenburg |
Creative Performance Lab | Arnold Marinissen, Jorge Isaac, Jaco Benckhuysen |
Electronic Music | Jorrit Tamminga |
Intercultural Engagements in Music Composition and Performance | Harm Langenkamp |
Musical Texture | Amit Gur |
Patterns of Performance: The Neuroscience of Improving Experts | Beorn Nijenhuis |
Technological Strategies in Composing and Performing | Arnold Marinissen |
Tuning and Temperament | Jonas Bisquert, Andrea Friggi, Jorge Isaac, Jos Zwaanenburg |