Trompet
De blazersafdeling ontwikkelt studenten tot musici die inzetbaar zijn op het gehele terrein van de beroepspraktijk: van musicalorkesten via bigbands tot en met ensembles op het terrein van jazz, fusion, pop en latin, live en in de studio. Dit wordt gerealiseerd door de student te laten spelen in diverse muzikale situaties, met een accent op ensemblespel en het ontwikkelen van solistische kwaliteiten waarbij improvisatie een belangrijke rol speelt.
Er bestaat een aparte opleiding voor lead-trompet, deze is uniek in Europa.
Docenten
Erik Veldkamp coördinator, lead-trumpet, techniek
Ruud Breuls
Jarmo Hoogendijk
Jan Wessels
Jacco Groenendijk techniek
Robbert Scherpenisse methodiek
Terell Stafford Artist in Residence
Het docententeam van de trompetsectie bestaat uit Ruud Breuls, Jan Wessels, Jarmo Hoogendijk (hoofdvak), Erik Veldkamp en Jacco Groenendijk (techniek) en Robbert Scherpenisse (methodiek). Terell Stafford is als vaste gastdocent/Artist in Residence verbonden aan de afdeling. Bobby Shew, Ambrose Akinmusire, Alex Sipiagin en Avishai Cohen vervulden de afgelopen jaren een gastdocentschap.
Coördinatie: Erik Veldkamp
Toelating
Toelatingseisen
Voor het toelatingsexamen vindt een voorselectie plaats middels door de kandidaat in het aanmeldingsformulier te uploaden opnamen van twee stukken uit het jazzidioom en een klassieke etude. Als de stukken als onvoldoende worden beoordeeld, wordt de kandidaat niet uitgenodigd voor het toelatingsexamen.
Tijdens het toelatingsexamen wordt de kandidaat getoetst op:
Speelvaardigheid
a. De commissie maakt een keuze uit drie door de kandidaat voorbereide stukken van verschillend karakter, tempo en toonsoort, bijv. uit het standaard jazzrepertoire (thema en improvisatie) waarin hij/zij aan de commissie, naast instrumentbeheersing, duidelijk blijk geeft van een redelijk ritmisch, harmonisch en melodisch inzicht.
b. Voor kandidaten die een prioriteit willen geven aan sectiespel (leadtrompet) zijn er ook mogelijkheden. Hierbij wordt in mindere mate gelet op improvisatorische vaardigheden. In dit geval bereidt de kandidaat vier stukken uit het bigbandrepertoire voor in verschillende stijlen en tempi.
c. De kandidaat kan daarnaast ook uitgeschreven materiaal spelen, bijvoorbeeld jazzsolo's, jazzetudes en/of klassieke etudes (bladmuziek in viervoud meenemen voor de examencommissie).
d. Het kunnen spelen van:
- alle majeur- en mineurtoonladders
- de majeur- en mineurdrieklanken en de dominant-septiemakkoorden
NB.: Men gaat ervan uit dat de kandidaat al geruime tijd bezig is met specifiek instrumentaal-technische zaken (embouchure, adem) en een goed bereik en geluid heeft op de trompet.
Gehoor en leesvaardigheid
Onderdelen hiervan zijn:
- op het gehoor naspelen van een voorgezongen, voorgespeelde lijn
- het invullen (solerend) van een harmonische progressie aan de hand van akkoordsymbolen
- het a prima vista spelen van een uitgeschreven melodie
De commissie kan het examen met enkele oefeningen aanvullen als ze meer informatie over de kandidaat wenst.
Beoordeling
De mogelijkheden om een hoofdvakstudie te volgen worden door de commissie besproken. Bij de beoordeling wordt gelet op:
- muzikaliteit; gehoor en melodisch inzicht
- gevoel voor ritme en tempo
- affiniteit met jazz en/of afgeleide muzieksoorten
- harmonisch inzicht, akkoorden lezen
- techniek, toonvorming
- noten- en ritmisch lezen
Voorselectie
a. In het aanmeldingsformulier vult de kandidaat drie links (o.a. YouTube, Soundlink) in naar materiaal waarop hij/zij te zien en/of te beluisteren is. Aan de hand van dit materiaal wordt beoordeeld of de kandidaat voldoende niveau heeft voor het masterprogramma.
b. Het is ook mogelijk om een master leadtrompet te volgen. Hierbij wordt in mindere mate gelet op improvisatorische vaardigheden. In dit geval stuurt de kandidaat drie links naar opnames waarop het leadspel in een bigband en/of popsectie te horen is.
Bij een positieve beoordeling wordt de kandidaat uitgenodigd voor het toelatingsexamen.
Toelatingsexamen
Het master-toelatingsexamen bestaat uit twee delen:
- een praktisch deel
- een toelatingsgesprek
In het toelatingsgesprek worden de volgende zaken besproken:
- motivatie voor een masterstudie
- specifieke plannen voor de studie (naar aanleiding van de geschreven motivatie bij het toelatingsformulier)
- plannen m.b.t. het master-curriculum en een onderzoeksvoorstel
Tijdens het praktische deel speelt de kandidaat drie songs waarvan tenminste:
- één eigen compositie
- één jazz-standard
Originaliteit en een hoog niveau van de improvisatie is een vereiste.