AIR - My Music Ability: Inclusive Composing

Met Drake Music Scotland | 22-25 november 2023

Van 22 t/m 25 november 2023 vond het AIR-project My Music Ability: Inclusive Composing plaats op het Conservatorium van Amsterdam. Het is het derde AIR-project in de My Music Ability-reeks dat zich richt op inclusief muziek maken en het tweede waarbij de toonaangevende organisatie Drake Music Scotland te gast was.

My Music Ability: Inclusive Composing

Dit derde AIR My Music Ability-project, Inclusive Composing, was een gezamenlijk initiatief van de opleidingen Docent muziek, Compositie en de lectoraten Kunsteducatie en Muziek. De focus van dit project lag op het componeren voor en met inclusieve ensembles.

Pete Sparkes (artistiek leider) en Ali Gillies (associate musician) van Drake Music Scotland verzorgden een vierdaags workshopprogramma op het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast verzorgde Drake-componiste Clare Johnsten een online presentatie tijdens het programma.

Ook Karin van Dijk, van Stichting My Breath My Music, verzorgde een workshop. Daarnaast speelde Karin mee in het inclusief ensemble, samen met collega-muzikante Dilayla Kars. My Breath My Music is sinds de eerste editie van My Music Ability een vaste samenwerkingspartner.

Aan dit project namen twaalf studenten (zowel bachelor- als masterstudenten van verschillende afdelingen), één docente en tien gastmuzikanten deel; twee gastmuzikanten waren verbonden aan de Stichting My Breath My Music en acht gastmuzikanten aan Friends@Work / Muziekschool Noord.

Tijdens het vierdaagse workshopprogramma leerden de studenten verschillende elektronische en aangepaste instrumenten en diverse inclusieve compositietechnieken kennen en maakten ze deel uit van een inclusief ensemble. Ze maakten kennis met het werk van Drake Music Scotland en de Stichting My Breath My Music. Verschillende ideeën rondom ‘disability’ kwamen aan bod, zoals het ‘medical and social model of disability’ en de studenten werden geprikkeld om kritisch na te denken over concepten als gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid. Ze componeerden een muziekstuk gecomponeerd dat op 25 november in de CvA Blue Stage ten gehore werd gebracht tijdens het symposium Arts Beyond Ableism.

Lees het volledige verslag hier

Een selectie elektronische instrumenten

Eerdere projecten

De eerste AIR (Artist in Residence) My Music Ability, in 2018, richtte zich op inclusie in muziekeducatie door middel van technologie. De studenten ontwierpen tijdens deze AIR met Drake Music (London) ieder een inclusief instrument met gebruik van touch boards en eenvoudige electronica. Bij My Music Ability 2, in 2021, was Drake Music Scotland voor het eerst te gast. Deze keer was musiceren in een inclusief ensemble het onderwerp. De studenten maakten kennis met muziekdidactische strategieën die ingezet kunnen worden bij inclusieve ensembles. Lees meer: