Naar inhoud
 orkest-header.jpg
 
 

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

CvA Symfonieorkest

In het CvA Symfonieorkest werken de studenten enkele malen per jaar onder leiding van gerenommeerde dirigenten aan een gevarieerd en uitdagend repertoire. Het orkest treedt op in grote zalen als het Muziekgebouw in Amsterdam, TivoliVredenburg in Utrecht het Muziekgebouw Eindhoven. Ook speelt het symfonieorkest een rol in bijzondere projecten, zoals de Cellobiënnale en het YPF Pianoconcours.

Concerten 2021-2022

1, 2 en 3 april 2022

CvA Symfonieorkest o.l.v. Judith Kubitz; solisten: Sasha Witteveen, contrabas (1 april); Marc Sirera Monllor, contrabas (2 april)  
Dmitri Sjostakovitsj - Festliche Ouverture op. 96; Serge Koussevitzky - concerto voor contrabas op. 3 in Fis groot; Floris Heijdra, Apollonio Maiello en Primo Ish-Hurwitz - Chess Suite in drie delen (wereldpremière); Pjotr Iljitsj Tsjaikovski - Symfonie no. 4, op.36 in f klein

Sjostakovitsj, Koussevitski, Tsjaikovski en een wereldpremière
Virtuositeit en expressie alom in dit Russisch getinte programma. Sjostakovitsj’ Festliche Ouverture is precies wat de titel belooft: enkele minuten ‘bruisende champagne’ zoals het stuk, gecomponeerd ter ere van de 37e verjaardag van de Oktoberrevolutie, werd genoemd. 
Als telg van professionele musici leerde Serge Koussevitzky al jong viool, cello en piano spelen. Maar hij koos uiteindelijk voor de contrabas. Wat het instrument allemaal in huis heeft, blijkt in zijn Concerto voor contrabas, waarmee hij contrabassisten een nieuwe standaard van virtuositeit stelde.
Floris Heijdra, Apollonio Maiello en Primo Ish-Hurwitz, compositiestudenten aan het CvA, geven in hun driedelige werk Chess Suite een hedendaags antwoord op de sfeer van het programma. 

Tsjaikovski’s Vierde symfonie is het werk van een componist die zich bevrijdt uit het keurslijf van de klassieke structuur. Ook zijn gave voor melodie krijgt hier volop de vrije teugel. Hoewel het werk als autobiografisch wordt beschouwd, ging het Tsjaikovsky meer om het verklanken van een innerlijke belevingswereld dan om concrete gebeurtenissen. In het eerste deel draait het om het lot, dat zo sterk is dat het individu het niet kan weerstaan. Daarop volgt een terugblik op de kindertijd, bitterzoet gekleurd door de onoverbrugbare afstand. Dan een dagdroom, met de soms bizarre beelden die het vrij laten stromen van gedachten met zich meebrengt. In een wervelende finale vindt een eenzame figuur tenslotte troost in de vreugde van de mensen om hem heen.

vr 1 april 2022
20.15 uur Muziekgebouw aan het IJ
informatie en kaarten

za 2 april 2022         
16.00 uur Stadsgehoorzaal Leiden
Let op: dit programma is zonder de Suite van CvA-compositiestudenten
informatie en kaarten

zo 3 april 2022
14.15 uur Muziekgebouw Eindhoven
Let op: dit programma is zonder de Suite van CvA-compositiestudenten en het Concert van Koussevitsky
 informatie en kaarten

Een Russisch programma ligt in deze tijd gevoelig; daar zijn we ons terdege van bewust. We zijn diep geschokt door de aanval van het Russische leger op Oekraïne en we leven intens mee met alle direct en indirect getroffenen. Toch zijn we van mening dat muziek buiten het conflict hoort te blijven. Muziek is de taal van iedereen, universeel en verbindend, ongeacht de nationaliteit van de componist. Sterker nog: in de muziek van Sjostakovitsj kan iedere luisteraar de worsteling invoelen van het leven en werken onder een dictatuur en het zoeken naar vrijheid binnen rigide grenzen. Muziek biedt ons, zeker nu, bij uitstek de gelegenheid te blijven zoeken naar wat ons bindt.

Delen
 

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de nieuwsbrief