Fred Jacobs

Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij is lid en medeoprichter van The Locke Consort, dat naam maakte op het gebied van 17e-eeuwse Engelse kamermuziek. Daarnaast is hij continuo-speler bij The Gabrieli Consort and Players, The Parley of Instruments, het barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging en het Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper waar hij meewerkte aan alle Monteverdi- en Cavalli-producties sinds 1997.

Fred Jacobs treedt op als begeleider van Johannette Zomer, Charles Daniels, Mieneke van der Velden, Lidewij van der Voort en Maarten Koningsberger. Met Johannette Zomer maakte hij een serie cd’s gewijd aan de 17e-eeuwse liedkunst uit Italië, Frankrijk en Engeland. Zijn cd-opname met solomuziek van Robert de Visée, gespeeld op de relatief onbekende Franse theorbe, ontving internationale lof: ‘an absolutely splendid recording’ volgens het gezaghebbende tijdschrift Early Music.
Fred Jacobs is regelmatig te gast op de belangrijkste festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Hij speelde in operaproducties in Londen, Parijs, München, Amsterdam en Florence. Verder werkte hij met dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Ton Koopman, Andrew Parrot, Marc Minkowski, Ivor Bolton en Richard Egarr. Met sopraan Emma Kirkby, alt Carolyn Watkinson en sopraan Anne Azéma verzorgt hij workshops rond het Engelse luitlied en het Franse ‘Air de Cour’. 

Sinds 1995 is Fred Jacobs als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op verschillende aspecten van de luit en theorbe in de 17e eeuw. Hij gaf lezingen over de Franse theorbe ten tijde van Louis XIV (Centre de Musique Baroque de Versailles, 2012) en over de populariteit van de luit in Frankrijk ca. 1650.

Delen