Pierre Mak

De bariton Pierre Mak studeerde zang aan de conservatoria van Zwolle en Utrecht, het Mozarteum in Salzburg en de Schola Cantorum Basiliensis in Basel. Hij nam deel aan masterclasses bij Elisabeth Schwarzkopf en Robert Holl. Verder volgde hij lessen bij Aafje Heynis, Henny Diemer, Margreet Honig en Ira Siff.

Pierre Mak werkt met grote regelmaat als solist mee aan oratoriumuitvoeringen. De Passies van Bach, een groot aantal 19e-eeuwse oratoria, zoals het Requiem van Fauré, Ein deutsches Requiem van Brahms, en Paulus en Elias van Mendelssohn, en 20e-eeuwse oratoria, waaronder de Carmina burana van Orff en A Child of our Time van Tippett, behoren tot zijn repertoire. Ook gaf hij talloze liederenrecitals. Met name het Duits-romantische en het Franse lied hebben zijn voorliefde. 

In het najaar van 2007 maakte hij met groot succes zijn scenisch operadebuut in een productie van Operastudio Nederland, waarin hij onder regie van Harry Kupfer de rol van Der Gatte in Reigen (Philippe Boesmans, 1993) vertolkte. Enige tijd later volgde een reprise van deze productie in het Théâtre de la Bastille in Parijs. In 2009 was hij te zien in de reconstructie van Granida van P.C. Hooft, gerealiseerd door Stichting Ipermestra en Wim Trompert. In 2011 zong hij de rol van Frank in Die Fledermaus van Johann Strauss, geregisseerd door Hans Nieuwenhuis. In 2013 nam hij tijdens het zeer succesvolle project Rheingold op de Rijn de rol van Fasolt in Das Rheingold van Richard Wagner voor zijn rekening. In juli 2018 was hij als Lamme Goedzak te zien en te horen in de opera Thijl van Jan van Gilse, een productie van het Utrechts Studenten Concert, die zowel bij pers als publiek grote bijval oogstte.

Pierre Mak is als hoofdvakdocent solozang verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.

Delen