Michiel Schuijer

Michiel Schuijer is musicoloog, muziektheoreticus en lector aan het Conservatorium van Amsterdam. In zijn onderzoek verkent hij historische, sociologische en culturele perspectieven op de muziektheorie. Zijn boek Analyzing Atonal Music: Pitch-Class Set Theory and Its Contexts (University of Rochester Press, 2008) werd in 2010 bekroond met de Emerging Scholar Award van de Amerikaanse Society for Music Theory. Zijn recente onderzoeksinteresse omvatten veranderende noties van professionaliteit in de muziek en de rol van erfgoed in de muziekcultuur. 
Schuijer is tevens projectleider van de Academy for Musicology and Musicianship Amsterdam, een studieprogramma dat de krachten van conservatorium- en universitair onderwijs bundelt.

Publicaties

Books
2013 [with Aline K. Honingh] Muziek uitgedrukt in getallen. Amsterdam: Epsilon.

2008 Analyzing Atonal Music: Pitch-Class Set Theory and its Contexts. Rochester: University of Rochester Press.

Volumes edited
2024 [with John Koslovsky] Music Performance Encounters: Collaborations and Confrontations. Abingdon: Routledge.

2015 [with Jed Wentz] Dance and the Dutch Republic, European Drama and Performance Studies 4. Paris: Éditions Classique Garnier.

Articles and Book Chapters
2023 [with Paul Craenen] ‘The Disemborderment of the Musical Field.’ In Shifting Boundaries: Situating Contemporary Music Practices. November Music & BUMA Cultuur, 132-53.

2021 [with Jolan Kegelaers and Raôul D. Oudejans] ‘Resilience and Mental Health Issues in Classical Musicians.’ Psychology of Music 49/5: 1274-83.

2018 ‘Wandering about the Practice/Theory Axis: Taxonomies of Conservatory Education.’ In: Researching the Arts: Een bloemlezing uit het werk van de AHK-lectoren, edited by Stella Blom, Maartje Hermsen, Fokke Uiterwaal, and Bert Verveld. Amsterdam: Amsterdam University of the Arts, 27-35.

2016 [with Frank C. Bakker, Jan Kouwenhoven and Raôul D. Oudejans] ‘The Study Lab Project: An Evidence-Based Appoach in Preparing Students for a Public Recital.’ Piano Bulletin 34:1 (March), 92-9.

2015 ‘Music Theorists and Societies,’ Music Theory & Analysis 2/2: 129-55.

2010 [with Henk Borgdorff] ‘Research in the Conservatoire: Exploring the Middle Ground.’ Dissonanz/Dissonance: Schweizer Musikzeitschrift für Forschung und Kreation 110: 14-19.

2001 ‘T & I: A History of Abstraction.’ Tijdschrift voor Muziektheorie 6/1: 1-17.

2000 ‘Was ist ein pitch-class set?’ In: Wahrnehmung und Begriff: Dokumentation des Internationalen Symposions Freiburg, 2.-3. Juni 2000, edited by Wilfried Gruhn and Hartmut Möller. Kassel: Bosse, 57-78.

1999 ‘Oprichtingscongres Vereniging voor Muziektheorie, Amsterdam 12-13 februari 1999: Introductie.’ Tijdschrift voor Muziektheorie 4/3: 214-16.

1999 ‘Pragmatik und neue Schriftlichkeit: Die Lage der Musiktheorie in den Niederlanden.’ Musik & Ästhetik 12: 68-77.

1997 ‘Muziektheorie in Onderzoek.’ Tijdschrift voor Muziektheorie 2/3: 249-54.

1997 [With André Douw] ‘Music Theory at the Amsterdam School of Music.’ Music Theory Online 3/1.

1996 ‘Leonhard Deutsch and Schoenberg’s Harmony.’ Tijdschrift voor Muziektheorie 1/2: 81-91 and 1/3: 190-207.

1996 ‘Een elektronische discussie: commentaren op John Rothgeb, “The Tristan Chord: Identity and Origin”.’ Tijdschrift voor Muziektheorie 1/1: 60-2.

1996 ‘Muziektheorie in de Verenigde Staten.’ Tijdschrift voor Muziektheorie 1/1: 63-5.

1995 ‘"In het Teeken van Mahler": Religieuze achtergronden van de Mahler-verering in Nederland.’ In: Mahler in Amsterdam: Van Mengelberg tot Chailly, edited by Johan Giskes. Bussum: Toth, 114-22.

1993 ‘Richard Wagner en de kunstreligie.’ In: Eeuwwende 1900: Geschiedenis en kunsten, edited by André Klukhuhn. Utrecht: Bureau Studium Generale, Universiteit Utrecht, 37-53.

1993 ‘Gustav Mahler, martelaar.’ In: Eeuwwende 1900: geschiedenis en kunsten, edited by André Klukhuhn. Utrecht: Bureau Studium Generale, Universiteit Utrecht, 135-60.

1992 ‘De Gothic Symphony van Havergal Brian: Een drievoudige kennismaking.’ Decorum: Tijdschrift voor Kunst en Cultuur 10/4: 13-19.

1991 ‘Luisteren naar het licht: De compact disc en de levende muziek.’ Mens en Melodie 46: 426-31.

1990 ‘De paradox van het ontoegankelijke: De onbekende muziek van Havergal Brian’, Mens en Melodie 45: 654-63.

1989 ‘Een politiek commentaar.’ In: Simone Boccanegra, Giuseppe Verdi, edited by Tim Coleman. Amsterdam: De Nederlandse Opera, 18-23.

Reviews
2010 Per F. Broman and Nora A. Engebretsen (eds.), What Kind of Theory is Music Theory? Stockholm University, 2007. Svensk Tidskrift för Musikforskning 92: 207-208.

1998 Clemens Kühn, Analyse lernen (Kassel: Bärenreiter). Tijdschrift voor Muziektheorie 3/2: 141-43

1997 Pieter van den Toorn, Music, Politics, and the Academy (University of California Press). Tijdschrift voor Muziektheorie 2/2 (May 1997), pp. 161-168.

Encyclopedia Entries
1994 Entries on the Dutch composers Kees van Baaren, Willem Frederik Bon, and Ton Bruynèl for the second edition of Die Musik in Geschichte und Gegenwart (1994-).

1990-3 Numerous entries on topics in the field of twentieth-century music for the ninth edition of the Grote Winkler Prins Encyclopedie (1990-1993).

Delen