Joris Roelofs

Basklarinettist en componist Joris Roelofs begon op zesjarige leeftijd met klassieke klarinetlessen en voegde daar op zijn twaalfde altsaxofoon aan toe. Op zijn zestiende voerde hij met het Orkest van het Oosten het klarinet-intro van Geshwins Rhapsody in Blue uit. Hij speelde van 2003 tot 2018 lead-altsax in het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en was gedurende vijf jaar lid van het Vienna Art Orchestra. Hij heeft ook opgetreden met, onder vele anderen, Brad Mehldau, Lionel Loueke en het Vanguard Jazz Orchestra. Hij is winnaar van de Pim Jacobs Prize (2001) en de eerste prijs op de Deloitte Jazz Award Competition, Nederland, (2004). In 2003 ontving hij als eerste niet-Amerikaan de IAJE Stan Getz/Clifford Brown Fellowship Award in de Verenigde Staten.

Na het behalen van zijn masterdiploma aan het Conservatorium van Amsterdam (2007) verhuisde Joris naar New York. Met Ari Hoenig, Matt Penman en Aaron Goldberg nam hij in 2008 zijn debuutalbum Introducing Joris Roelofs op. Zijn volgende twee albums, Chamber Tones (2010) en The Ninth Planet (2012), maakte hij met Jesse van Ruller en Clemens van der Feen. Joris heeft ook twee albums uitgebracht met zijn trio, bestaande uit Matt Penman en Ted Poor: Aliens Deliberating (2014) en Amateur Dentist (2015). Icarus (2018), een duo-album met de legendarische Nederlandse drummer Han Bennink, is Joris’ recentste opname. In mei 2021 staat zijn volgende release op stapel: Rope Dance: Light-Footed Music for All and None, gebaseerd op Nietzsches parabel van de koorddanser in Also sprach Zarathustra, en met Bram van Sambeek op fagot. 

Als componist heeft Joris geschreven voor solopiano, fagot, bigband, symfonieorkest en bigband, alsook voor vier klarinetten en ritmesectie. In 2019 ontving hij een compositiebeurs van het Fonds voor de Podiumkunsten voor het schrijven van twee werken gebaseerd op Nietzsches filosofie: het kamermuziekwerk Nietzsche Serenade voor tenorstem, fagot, cello en hoorn, en de duetten Truth and Lies, voor basklarinet en fagot. 

Joris woont momenteel in Amsterdam en is coördinator van de vakgroep klarinet jazz aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij geeft een mastervak over muziek en filosofie getiteld Freedom and Improvisation. Ook in zijn lezingen Great Philosophers on Music en Nietzsche’s Muses behandelt hij de relatie tussen muziek en filosofie. Daarnaast schrijft hij filosofische essays en artikelen, vaak over onderwerpen die verband houden met Nietzsche. Zijn recentste artikel, Liegen voorbij goed en kwaad: Een muzikale vraag naar de waarheid, werd gepubliceerd in het peer-reviewed Tijdschrift voor Filosofie.
Joris is lid van de International Nietzsche Research Group in Stuttgart, Duitsland. Naast zijn activiteiten als docent en musicus werkt hij aan een proefschrift over Nietzsche, improvisatie en de idee van vrijheid. 

Delen