Conservatorium van Amsterdam werkt mee aan Pointer-uitzending over grensoverschrijdend gedrag in klassieke muziekwereld

Op zondag 1 oktober besteedt het televisieprogramma Pointer aandacht aan grensoverschrijdend gedrag in de klassieke muziekwereld. Het Conservatorium van Amsterdam (CvA) is onderdeel van deze uitzending naar aanleiding van twee gevallen van grensoverschrijdend gedrag in het verleden.

Het CvA vindt het belangrijk om mee te werken aan deze uitzending omdat we transparant willen zijn over voorvallen in het verleden, en omdat we willen bijdragen aan het bewustzijn rondom sociale veiligheid bij conservatoria en in de muziekwereld.

Sociale veiligheid staat bij het CvA hoog op de agenda. Zo gaan we in didactische trainingen, functioneringsgesprekken en teamsessies met elkaar in gesprek over de noodzaak van sociale veiligheid en hoe we die veiligheid in lessituaties vorm kunnen geven. We werken mee aan de pilot ‘Handreiking meldingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag’ van de commissie Hamer en verbeteren de zichtbaarheid van de vertrouwenspersonen, reglementen en gedragscodes. Met speciale bijeenkomsten voor studenten binnen en buiten het curriculum willen we de drempel verlagen om onveilige situaties te melden en studenten empoweren om eigen grenzen te durven aangeven. Meer informatie over sociale veiligheid binnen het CvA en de AHK vind je op www.ahk.nl/socialeveiligheid.

Het raakt ons dat er in het verleden situaties zijn geweest waarbij de grenzen zijn overschreden. Wij nodigen (oud-)studenten en (oud-)medewerkers die een ervaring met grensoverschrijdend gedrag of een onveilige situatie binnen het CvA hebben ervaren en hierover willen praten, uit om deze ervaring met ons te delen. Wie met de directie van het CvA in gesprek wil, kan mailen naar cva-secretariaat@ahk.nl. Mocht je liever (eerst) met een vertrouwenspersoon praten, richt je dan voor meer informatie tot meldpunt@ahk.nl.