Gijs Idema wint Conservatorium Talent Award 2020

Foto: Arno Lucas

Jazzgitarist Gijs Idema heeft op 3 oktober de Conservatorium Talent Award 2020 gewonnen. Tijdens de competitie, die vanuit de Verkadefabriek in Den Bosch te volgen was via een livestream, won Idema naast de Talent Award ook de prijs voor 'beste compositie'. In totaal sleepte hij een bedrag van €6000 euro in de wacht plus een optreden op de editie van Jazz in Duketown 2021.

De jury, bestaande uit Aad van Nieuwkerk (VPRO, Radio 4), componist/arrangeur Rob Horsting, Frank Bolder (o.a. LantarenVenster en North Sea Jazz Festival),  journalist Micha Andriessen en vocaliste Kim Hoorweg, hadden het volgende over Gijs te zeggen: "De band ádemt met elkaar. De dynamiek is prachtig. Het is muziek die aandacht afdwingt, en die harmonisch ongelooflijk rijk is. Gijs doet wat hij mooi vindt en twijfelt niet aan zichzelf. Hij is muzikaal net zo speels als volwassen”.

Eerdere winnaars van de prijs zijn onder andere Mo van der Does, Esther van Hees, Maarten Hogenhuis en Jasper van Damme.

Gijs studeert in het tweede jaar van de masteropleiding gitaar jazz aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2018 studeerde hij cum laude af aan de bacheloropleiding gitaar jazz van het CvA.