CvA-docent Maarten Mostert geridderd

Op de slotavond van de Cello Biënnale 2018 is Maarten Mostert benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de koninklijke onderscheiding vanwege zijn bijdrage aan de ontwikkeling van jong cellotalent en zijn inzet voor het Nederlandse culturele leven als geheel.

Maarten Mostert is sinds 1994 hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij heeft talloze cellisten opgeleid, van de bachelor- en de masteropleiding, en van de Sweelinck Academie, de Nationale opleiding voor jong toptalent van het Conservatorium van Amsterdam. Tevens is hij initiator en artistiek leider van de Amsterdamse Cello Biënnale, die sinds de eerste editie in 2004 is uitgegroeid tot een festival met tien dagen lang meer dan negentig concerten, voorstellingen, masterclasses en workshops door musici, ensembles en orkesten uit 27 landen, plus het Nationaal Celloconcours. Ook bedacht hij het educatieve programma Hello Cello, om kinderen en jongeren kennis te laten maken maken met de cello. Eerder, in 1988, was hij de oprichter van Nieuw Sinfonietta Amsterdam, het eerste professionele strijkorkest in Nederland, dat dankzij zijn bijzondere repertoire een van de toonaangevende strijkorkesten ter wereld werd.

Meer over Maarten Mostert