Noa Wildschut volop in het nieuws

Viooltalent Noa Wildschut (16) staat volop in de schijnwerpers. Niet alleen kwam op 22 september jl. haar cd met werken van Mozart uit op het label Warner Classics, ook ging die de documentaire ‘A Family Quartet’, over haar en haar muzikale familie, in première op het Nederlands Filmfestival. De Volkskrant over haar cd: ‘Uit haar 18e-eeuwse Grancino-viool strijkt ze een lenige, zilverachtige toon, die in expressieve maten verkleurt naar gloeiend brons.'

Noa begon op vierjarige leeftijd met vioollessen bij Coosje Wijzenbeek, de bekendste vioolpedagoog van Nederland, bij wie ook grote namen als Janine Jansen, Rosanne Philippens, Jeroen van der Wel, Francien Schatborn, Hebe Mensinga en Amarins Wierdsma zijn begonnen. Coosje Wijzenbeek is ook de drijvende kracht achter het jeugd-strijkersensemble Fancy Fiddlers, waar Noa vanaf haar vijfde in speelde en waarmee ze door heel Nederland optrad.

Toen Noa Wildschut in 2008 haar studie aan de Sweelinck Academie begon, nog steeds bij Coosje Wijzenbeek, was ze er de jongste leerling. De Sweelinck Academie is de nationale opleiding voor jong toptalent van het Conservatorium van Amsterdam, speciaal ontwikkeld om uitzonderlijk begaafde kinderen die al begeleiding op conservatoriumniveau nodig hebben de kans te geven zich optimaal te ontplooien. Veel leerlingen stromen door naar de vakopleiding en een (internationale) carrière daarna. Zo ook Noa. Ze treedt al jaren op in binnen- en buitenland en heeft verschillende prestigieuze prijzen gewonnen, zoals op haar negende het Internationale Louis Spohr Wettbewerb en op haar elfde de Concertgebouw Young Talent Award.

In 2014 rondde Noa de Sweelinck Academie af en nu studeert ze aan de vooropleiding van het Conservatorium van Amsterdam bij Vera Beths.

‘A Family Quartet’is vanaf vanaf 28 september te zien in de bioscoop.

Meer ovr Noa Wildschut

Meer over 'A Family Quartet'