Alumnus Thanasis Deligiannis op Biënnale van Venetië

Componist en interdisciplinair kunstenaar Thanasis Deligiannis is uitgekozen als 'featured artist' op de Biënnale van Venetië. Het project Xirómero / Dryland wordt van 20 april t/m 24 november 2024 uitgevoerd in het Griekenlandpaviljoen op de Biënnale. Thanasis ontwikkelde dit interdisciplinaire project samen met Yannis Michalopoulos en werkte het uit met medewerking van kunstenaars Elia Kalogianni, Yorgos Kyvernitis, Kostas Chaikalis en Fotis Sagonas.

Xirómero / Dryland is een hybride installatie waarin de verschillende onderdelen - een landbouw-irrigatiemachine en gevonden objecten; geluid, video en licht, en alle daarvoor benodigde apparatuur (speakers, monitoren etc.) samenkomen in een enkele compositie die ook de interactie aangaat met het paviljoen zelf. De installatie onderzoekt landbouwgebieden, technologische impact en culturele vervreemding en neemt de bezoeker mee in een meeslepende ervaring die alle zintuigen aanspreekt. De bezoeker volgt de weg van het hart van een plattelandsdorp naar de randen van het landelijke gebied en komt onderweg dorpspleinen en betonnen vlakten tegen, de panighíri (Griekse feestdagvieringen) en wat daarbij hoort, musici en boeren aan het werk, audiocassettes, elektriciteit en versterkt geluid, eten en dansen, kinderen en bomen, weiden, tractors en regen, irrigatiemachines, aarde en katoenplanten, en de afwezigheid van een vrouw.

Thanasis Deligiannis (Larisa, Griekenland, 1983) behaalde in 2008 zijn bachelor- en in 2010 zijn masterdiploma Compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Sindsdien is hij actief als interdisciplinair kunstenaar, componist, geluidsontwerper en uitvoerend musicus. Hij was assistent van Heiner Goebbels op het Manchester International Festival en artist in residence bij Gaudeamus en Onassis Air en hij maakte deel uit van het creatieve team van Dimitris Papaioannou bij Tanztheater Wuppertal – Pina Bausch Company. Hij is verbonden aan het CvA als docent transdisciplinaire praktijken in de uitvoerende kunsten en mentor bij het Composers’ Festival Amsterdam, het jaarlijkse eindexamenfestival van de compositieafdeling.

Meer over Xirómero / Dryland

Thanasis Deligiannis