CvA-studente Lucie Horsch Beste Jonge Musicus van Nederland

Lucie Horsch (13) is tijdens de Avond van de Jonge Musicus uitgeroepen tot Beste Jonge Musicus van Nederland. Lucie studeert blokfluit bij Walter van Hauwe aan de Sweelinck Academie, de nationale opleiding voor jong toptalent van het Conservatorium van Amsterdam. Ze was de jongste deelnemer van het concours. In 2014 vertegenwoordigt zij Nederland tijdens Eurovision Young Musicans in Keulen.

Lucie Horsch (13) is tijdens de Avond van de Jonge Musicus uitgeroepen tot Beste Jonge Musicus van Nederland. Lucie studeert blokfluit bij Walter van Hauwe aan de Sweelinck Academie, de nationale opleiding voor jong toptalent van het Conservatorium van Amsterdam. Ze was de jongste deelnemer van het concours. In 2014 vertegenwoordigt zij Nederland tijdens Eurovision Young Musicans in Keulen.

Tijdens de Avond van de Jonge Musicus (NTR Podium) streed Lucie met drie andere talenten tussen de 13 en 18 jaar om de titel. De televisie-uitzending kwam vanuit de majestueuze NedPhO Koepel in Amsterdam waar de kandidaten optraden met het Nederlands Kamerorkest onder leiding van dirigent Matthew Rowe.

Lucie Horsch begon op vijfjarige leeftijd met blokfluitlessen bij Rob Beek aan de muziekschool in Amsterdam. Naast haar blokfluitstudie aan de Sweelinck Academie bij Walter van Hauwe studeert zij ook piano bij Marjes Benoist op het Conservatorium van Amsterdam. Ze trad al op tijdens het Kinderprinsengrachtconcert in 2009 en won prijzen bij het Nationale Concours van de Stichting Jong Muziek Talent Nederland en het Prinses Christina Concours.

De jury, bestaande uit artistiek manager van het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest Sven Arne Tepl,  pianiste Ellen Corver en fagottist Alban Wesley, oordeelt: 'Lucie speelt met veel gevoel en met een zeer goede timing. Tegelijkertijd laat zij een grote variatie in kleuren horen op dit bijzondere instrument.'

De andere kandidaten waren: Liesbeth Bosboom (18, cello, Joost Willemze (17), harp, en Manuel Sanguino (14), saxofoon.

De uitzending wordt herhaald op zaterdag 11 mei om 15.50 uur op Ned 2.
Voor meer informatie en filmpjes zie:  http://deavondvandejongemusicus.ntr.nl/