Yori Swart wint Grote Prijs van Nederland

Yori Swart

Yori Swart, alumna van de opleiding Popmuziek van het Conservatorium van Amsterdam, heeft de Grote Prijs van Nederland gewonnen in de categorie singer/songwriter. De ritmesectie van Evant Garden, bestaande uit eindexamenkandidaat en bassist David Stapel en drummer en alumnus Paul Bos van de opleiding Popmuziek, won de MCN beste muzikantenprijs in de categorie rock/alternative.

Yori Swart, alumna van de opleiding Popmuziek van het Conservatorium van Amsterdam, heeft de Grote Prijs van Nederland gewonnen in de categorie singer/songwriter. De ritmesectie van Evant Garden, bestaande uit eindexamenkandidaat en bassist David Stapel en drummer en alumnus Paul Bos van de opleiding Popmuziek, won de MCN beste muzikantenprijs in de categorie rock/alternative.

De jury was lovend: "Yori Swart is een begenadigd muzikante; ze speelt vol overgave en passie. Ze heeft alles onder controle en weet magische momenten te creëren." Ook de band van Yori Swart is afkomstig van het Conservatorium van Amsterdam: Joris Feiertag op drums, Reinier Scheffers op elektrische gitaar en Anne Punt op toetsen zijn alumni; David Stapel op bas doet dit jaar eindexamen en Okke Punt (harmonica en achtergrondang) zit in het derde jaar van de opleiding Popmuziek. Yori Swart wint € 5.000, studiotijd, een videoclip, festivaloptredens en professionele coaching. Ook mag ze op 12 januari optreden tijdens EuroSonic/Noorderslag in Groningen.

De winnaars van de MCN muzikantenprijs ontvangen €1.000. Evant Garden bestaat naast de drummer en de bassist uit alumni van het Conservatorium van Amsterdam toetsenist Len van de Laak, gitaristen en zangers Maarten Moerland en Chris Kikic. Ook Gino Cochise, winnaar van de MCN Muzikantenprijs in de categorie hiphop heeft aan het Conservatorium van Amsterdam gestudeerd.

De Grote Prijs van Nederland is de belangrijkste Nederlandse competitie voor livemuziek. Al meer dan 25 jaar biedt het kansen aan talentvolle muzikanten, bands, mc’s en producers die toe zijn aan de volgende stap in hun carrière. De Grote Prijs van Nederland heeft aan het begin gestaan van de carrière van succesvolle artiesten als Lucky Fonz III, Pete Philly en Nobody Beats the Drum. In vier verschillende categorieën – Singer/Songwriter, Rock/Alternative, Hiphop en Dance/Producers – kunnen talentvolle en ambitieuze muzikanten zich inschrijven om mee te dingen naar een plek in de finale op het podium van Paradiso of de Melkweg.

Verschillende eerdere winnaars van de Grote Prijs kwamen van de opleiding Popmuziek het Conservatorium van Amsterdam. In 2010 won metalband Ethereal in de categorie rock/alternative. Fabiana Dammers won in 2008 de finale in de categorie Singer/Songwriter. In datzelfde jaar won Two Way Radio in de categorie Pop/Rock.

www.groteprijsvan.nl

opleiding Popmuziek