Ensemble WEIZZ en hoornist Morris Kliphuis winnen Keep an Eye Jazz Award

De eerste editie van de Keep an Eye Jazz Award is gewonnen door het ensemble WEIZZ, bestaande uit Etay Waisman (tenorsaxofoon), Charly Roussel (contrabas) en Eddie Jensen (drums). Hoornist Morris Kliphuis werd verkozen tot beste solist. Met de nieuwe prijs beogen het Conservatorium van Amsterdam (CvA) en de Keep an Eye Foundation een stimulans te bieden aan uitzonderlijk jazztalent.

Tijdens de finale, op 23 april in de Blue Note Zaal van het Conservatorium van Amsterdam, ontvingen beide winnaars de Keep an Eye Jazz Award, ontworpen door Astri Blokbergen, en een werkbudget van 3.000 euro voor het ensemble en 1.000 euro voor de solist. Morris Kliphuis werd geprezen om zijn goede timing, originaliteit en mogelijkheden tot verdere ontwikkeling. Bij de keuze voor het beste ensemble liet de jury zich door het hart leiden. De winnende band WEIZZ werd geroemd om zijn overtuigingskracht, sterke samenspel en volwassenheid. De jury bestond uit Ruud van Dijk (hoofd Jazzopleiding Conservatorium van Amsterdam, voorzitter), Fay Claassen (vocaliste), Bob Hagen (initiator Jazz Impuls), Jan Huydts (pianist), Henk Meutgeert (bandleider, componist en arrangeur) en Koen Schouten (journalist en recensent).

Alle finalisten spelen op het IJazz festival op 5 en 7 juni 2009 en krijgen een masterclass aangeboden van Joey Calderazzo op 22 mei 2009. Tevens krijgen zij de gelegenheid om een aantal nummers op te nemen in de professionele geluidsstudio van het Conservatorium, met als resultaat een professioneel geproduceerde cd. Ensembles die mee hebben gedaan aan de Keep an Eye Jazz Award 2009 zullen ook te horen zijn op het Meer Jazz festival, de Uitmarkt en het Vondelpark Openluchttheater.

Het streven van de initiatiefnemers is om de Keep an Eye Jazz Award jaarlijks te organiseren en in de toekomst ook samen te werken met andere toonaangevende conservatoria uit Europa. Met de award wil men inspiratiemomenten en ontmoetingen creƫren die een impuls zullen geven aan de ontwikkeling van de jonge jazzmusici.