Huisvesting

Het Conservatorium van Amsterdam regelt geen studentenhuisvesting. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het vinden van een kamer.
De vraag naar studentenwoningen in Amsterdam is groot. De kamerprijzen zijn hoog, de wachttijden zijn lang en het is dus niet gemakkelijk om woonruimte te vinden. Begin daarom tijdig met het zoeken naar een kamer. Op verschillende plekken, bijvoorbeeld bij Room, kun je je al inschrijven als je zestien bent. Bekijk ook de lijst van onderstaande woningaanbieders voor meer opties.

Consamguide.nl

Wil je je voorbereiden op je verhuizing naar Amsterdam en wat daarbij komt kijken? Op onze website consamguide.nl vind je alle info die je nodig hebt.

Opties

• The Social Hub (TSH) beschikt over meer dan 700 kamers die verhuurd worden aan zowel Nederlandse als internationale studenten. De verblijfsduur kan variëren van 1 week tot 12 maanden. Permanente huisvesting is niet mogelijk. Check in bij Amsterdam City of Amsterdam West.
  • StudentenWoningWeb – Woningcorporaties De Key en Ymere met kamers en woningen voor studenten plaatsen op deze website hun aanbod. Je betaalt eenmalig €22,50 aan inschrijfkosten. Woningen worden toegewezen op basis van inschrijftijd en voorrangsregelingen.
  • Student Experience biedt zelfstandige woonruimtes aan met eigen badkamer en keuken.
  • De gemeente Amsterdam heeft een woongids voor studenten gemaakt. Hierin lees je hoe je woonruimte in Amsterdam kunt vinden, maar vind je ook veel informatie over waar je allemaal op moet letten.
  • ASVA studentenunie behartigt de belangen van Amsterdamse studenten door bijvoorbeeld te bemiddelen tussen verhuurders en studenten die lid zijn van de studentenunie.

Speciaal voor muziekstudenten

De Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten beschikt niet over eigen studentenhuizen, maar studenten van het Conservatorium van Amsterdam kunnen wel profiteren van het aanbod van de Stichting Jan Pietersz. Huis, die zich speciaal ten doel stelt om in samenwerking met het CvA geschikte woon- en werkruimte voor muziekstudenten (voorzien van speciale isolatie) te creëren. Alle bachelor- en masterstudenten van het CvA mogen zich aanmelden voor de wachtlijst van Jan Pieterszoon Huis (JPH ). Aangenomen bachelor- of masterstudenten kunnen zich inschrijven voor de wachtlijst via deze web-app (Let op: voor het aanmelden is een AHK-e-mailadres vereist). De kosten voor de wachtlijst zijn € 26,50 per kalenderjaar.

→ Meer informatie over de huizen is te vinden op de website van de Stichting Jan Pietersz. Huis.

JPH heeft ongeveer 350 woningen in haar bestand. De meeste woningen zijn specifiek geschikt gemaakt voor muziekstudenten om thuis te kunnen studeren. Als je bent geregistreerd bij JPH, kom je op de wachtlijst te staan en ontvang je regelmatig mails met beschikbare kamers. Voor de populaire woningen kan de wachttijd oplopen tot twee à drie jaar; voor de minder populaire appartementen is er een gemiddelde wachttijd van 12 maanden.

Meer informatie over het vinden van woonruimte in Amsterdam op de website consamguide.nl