Bachelor Popmuziek

ICEO: Instrument, Creativiteit, Educatie en Organisatie
De vierjarige bachelor Popmuziek is een uitstekende voorbereiding op alle facetten van de beroepspraktijk binnen de hedendaagse muziekindustrie. Het uitgebalanceerde curriculum kent vier pijlers - Instrument, Creativiteit, Educatie en Organisatie - waarbij het specifieke talent van de individuele student ruim baan krijgt. Een afgestudeerde muzikant van de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam is  een creatieve, zelfstandige, ondernemende artiest die klaar is voor de toekomst.

Opbouw van het studieprogramma

Tijdens de studie ligt de nadruk op het creëren van eigen muziek en het spelen in bands en projecten. In het eerste en tweede jaar staan het ontwikkelen van instrumentale vaardigheden, songwriting, productie, theoretische vakken en ‘kunst, taal en beeld’ centraal. In het derde en vierde jaar werken de studenten deze ingrediënten verder uit en krijgen ze meer ruimte voor eigen bands en projecten. Met behulp van een uitgebreid aanbod aan keuzevakken kunnen studenten zich specialiseren in een bepaalde richting. In ‘Advanced Style Labs’, waarin stijl, analyse en het maken van eigen muziek en producties worden gecombineerd, kun kan de student stijlen naar keuze uitdiepen.

De bachelor Popmuziek wordt afgesloten met het eindexamenfestival MayDays. Eindexamenkandidaten laten horen waar vier jaar lang naartoe is gewerkt: een breed scala aan nieuwe muziek volgens eigen recept. Studenten geven het festival, gehouden op verschillende gerenommeerde Amsterdams poppodia, volledig zelf vorm. Zij verzorgen samen de productie, lineup, financiën en publiciteit. Iedere avond heeft een compleet muziekprogramma met uitsluitend eigen werk. Alle studenten presenteren een geluidsdrager met minimaal vijf eigen stukken, met bijbehorend artwork.

Toetsing

Toetsing vindt plaats op basis van optredens, tentamens, en projectopdrachten. Bij de beoordeling wordt gelet op de ontwikkeling van de vier pijlers (Instrument, Creativiteit, Educatie en Organisatie) aan de hand van het AMACK-systeem. Dit systeem structureert de muzikale beoordeling, analyse, strategie en communicatie in vijf deelgebieden. Student, docent en opleiding maken vanaf de toelating tot het eindexamen heldere plannen over inhoud en ontwikkeling. Meer informatie over dit onderwijskundig model is verkrijgbaar op de Open Dag.

Voorbereiding op de beroepspraktijk

De opleiding heeft een breed netwerk binnen de muziekindustrie en stelt studenten in staat essentiële contacten te leggen. Studenten worden door middel van een speciaal lesprogramma, De Ondernemende Kunstenaar, voorbereid op de zakelijke aspecten van de muziekwereld. Dit programma begeleidt studenten in het vormgeven en organiseren van hun artistieke plannen en toekomstige beroepspraktijk. Onderwijskundige vakken als methodiek, onderwijskunde en een stage geven studenten inzicht in het opzetten van eigen lesprogramma’s voor alle vormen van muziekonderwijs. Een deel van de lessen wordt gegeven door gespecialiseerde gastdocenten uit de zakelijke beroepspraktijk.

Delen