Nascholing Arrangeren in de praktijk

Arrangeren voor gemengde ensembles met spelers van verschillende niveaus en/of leeftijden is vaak een flinke puzzel. Het vraagt om maatwerk, specifieke kennis en voor je het weet ben je er heel veel tijd aan kwijt. Hoe zorg je ervoor dat iedereen betrokken blijft en plezier beleeft aan het samenspelen en hou je het voor jezelf werkbaar en haalbaar?  

Deze praktische nascholing is voor musici en muziekdocenten die willen leren hoe je doelgericht, creatief en efficiënt kunt arrangeren voor uiteenlopende bezettingen of die hun vaardigheden graag willen verdiepen. Je krijgt praktische handvatten aangereikt om snel te arrangeren, leert veelvoorkomende valkuilen herkennen en omzeilen en een balans te vinden tussen eenvoud en uitdaging. Of je nu een beginnend arrangeur bent of juist verdieping zoekt in je aanpak: deze cursus geeft je frisse inzichten, inspiratie én concrete hulpmiddelen. Na elke les krijg je opdrachten om mee te oefenen. Je werkt toe naar een eindopdracht die aansluit bij jouw persoonlijke leervraag. 

Inhoud

  • Opfrissen muziektheorie: herhaling van toonsoorten, intervallen, akkoordsymbolen en basisregels van harmonie en melodie.
  • Arrangeren voor verschillende kleinere en grotere bezettingen en diverse stijlen; inzicht in stemverdeling, melodie en begeleiding, dynamiek en balans.
  • Arrangeren voor specifieke instrumenten zoals blazers en strijkers: bereik, karakteristieke kenmerken, technische mogelijkheden en beperkingen, transpositie, schrijven in C- en F- sleutels, etc.
  • Ritmesectie - piano/keyboard, gitaar, basgitaar, drums: functie, karakteristieke kenmerken, technische mogelijkheden en beperkingen en speelstijlen.
  • Kennis van diverse popstijlen en bijzonderheden van notatie, leadsheets en basispartituren.
  • Praktijkgericht arrangeren voor pop- en schoolensembles: Arrangementen maken op basis van bekende songs, gericht op uitvoerbaarheid en betrokkenheid van alle spelers.
  • Schrijven voor gemengde ensembles met niveauverschillen: hoe stem je je arrangement af op verschillende niveaus en leeftijden binnen één ensemble? 
Delen