Master Music in Society
De master Music in Society is bedoeld voor creatieve musici die vanuit hun vak een positieve bijdrage willen leveren aan de samenleving. Je leert hoe je muzikale projecten opzet en uitvoert die het verschil kunnen maken in de maatschappij.
Het studieprogramma
In deze tweejarige master doe je de kennis en vaardigheden op die je nodig hebt om als maker en muzikaal leider zelfstandig projecten op te zetten, uit te voeren en te leiden voor uiteenlopende doelgroepen. Participatie, inclusie en diversiteit staan hierbij voorop. Vanuit je eigen interesses en artistieke persoonlijkheid verdiep je je in het muzikale maakproces en muzikaal leiderschap. Je versterkt je muziekpedagogische en educatieve expertise.
Je leert hoe je projectplannen met een realistisch businessmodel ontwikkelt en gaat structurele samenwerkingen aan met betrokken partijen. Zo leg je een solide basis voor een beroepspraktijk waarin musiceren en creatief ondernemen samengaan en waarmee je een vernieuwende en maatschappelijk relevante bijdrage kunt leveren aan het werkveld.
Curriculum
Praktijk
Projecten vormen de basis van het studieprogramma. Je neemt deel aan bestaande projecten en ontwikkelt je eigen projecten. Voorbeelden zijn:
- intergenerationeel koor
- muzikale verhalen met vluchtelingen
- muzikale projecten met mensen met een beperking
- inclusieve projectensembles
- muziekevenementen in zorginstellingen
- democratisch muziekensemble
- muziekprojecten (hiphop, percussie, componeren) met risicojongeren
- componeren van muziek voor kinderen met een meervoudige beperking
- educational performance rond stemgebruik
- het vernieuwen van klassieke muziekconcerten en opera
Tegelijkertijd werk je aan je eigen muzikale ontwikkeling en artistieke profiel via een programma van op jouw behoeften toegesneden musiceervakken. Je krijgt veel persoonlijke begeleiding.
Theorie
In werkgroepen en seminars doe je kennis op over projectmanagement, muziekpedagogiek en actuele onderwerpen. In intervisiebijeenkomsten bespreek je de voortgang van je projecten en je persoonlijke ontwikkeling. Ook volg je vakken uit het master-keuzevakkenprogramma. In de vrije keuzeruimte kun je extra aandacht besteden aan je persoonlijke interesses.
Onderzoek
Onderzoek en het sociaal-muzikale project zin in deze master nauw met elkaar verbonden. De onderzoeksvraag ontstaat organisch vanuit de praktijk van het project en voedt tegelijkertijd de verdieping ervan. Je combineert literatuurstudie met veldonderzoek, waarbij veldwerk zowel een manier is om inzichten te verzamelen als om netwerken op te bouwen en het werkveld te verkennen.
Een voorbeeld hiervan is een project rond Syrische musici die optreden in de openbare ruimte. Hier wordt onderzocht hoe muziek bijdraagt aan integratie en het versterken van een gevoel van erkenning en verbondenheid. Het veldonderzoek bestaat uit diepte-interviews met Syrische musici binnen en buiten AZC’s, betrokken organisaties, Nederlandse collega-musici en het publiek. Zo ontstaat een rijk, meerstemmig beeld, ondersteund door een mixed-method-benadering.
Artistieke ontwikkeling
Artistieke groei vormt een integraal onderdeel van het sociaal-muzikale project. Je kunt kiezen voor wekelijkse hoofdvaklessen op je instrument of je richten op bijvoorbeeld arrangeren/dirigeren/vocal painting. Daarnaast krijg je de ruimte om je artistieke profiel te verbreden via master-keuzevakken, zoals het Creative Performance Lab. We moedigen hybride samenwerkingsvormen en interdisiciplinariteit aan.
Bij de uitvoering van het project maak je voortdurend artistieke keuzes: hoe en met wie werk je samen, welke muzikale vormen passen bij je doelgroep, welke rol speelt jouw eigen stijl en klank in de sociale context? Deze keuzes dragen bij aan de ontwikkeling van een persoonlijke artistieke signatuur die zichtbaar en hoorbaar is in het uiteindelijke project. Zo ontstaat een wisselwerking tussen artistieke expressie en maatschappelijke betrokkenheid, waarbij beide elkaar versterken.
Praktische informatie
Klik hier voor de deadline voor aanmelding.
Studenten die in aanmerking komen voor de Master Musical Leadership zijn in bezit van een bachelordiploma Docent Muziek of een bachelordiploma Muziek. Bij aanmelding dient de kandidaat de volgende documenten in te leveren:
a. een motivatiebrief
b. een voorstel voor muziek-educatief of sociaal-muzikaal project
c. een portfolio
Het projectvoorstel dient aan de volgende eisen te voldoen:
- het projectvoorstel is ingebed in en kent een duidelijke maatschappelijke en/of educatieve context
- er zijn diverse stakeholders bij betrokken
- rollen van de muzikaal leider worden benoemd
- doelgroepen en doelstelling(en) zijn helder geformuleerd
Het toelatingsexamen bevat de volgende onderdelen:
- het pitchen van het projectvoorstel door de kandidaat
- beoordeling door de commissie van het portfolio. In het portfolio dient aantoonbaar sprake te zijn van artistieke kwaliteiten, muziek-educatieve vaardigheden en ondernemende kwaliteiten
- een toelatingsgesprek waarin motivatie, projectvoorstel en portfolio ter sprake komt
Zie ook de richtlijnen voor het toelatingsexamen in de volgende tab.
Klik hier voor de datum van het toelatingsexamen.
Bij aanmelding levert de kandidaat een muziek-educatief projectvoorstel, een digitaal portfolio en een motivatiebrief in. Op grond daarvan wordt bepaald of de kandidaat al dan niet wordt uitgenodigd voor het toelatingsexamen.
1. Het toelatingsexamen bevat de volgende onderdelen:
Digitaal portfolio
In het portfolio worden overtuigend artistieke kwaliteiten, ondernemende kwaliteiten en muziekeducatieve vaardigheden aangetoond. Je kunt filmpjes en fotomateriaal opnemen, reflecties, stage-ervaringen, arrangementen of composities, en relevante beoordelingen. Het portfolio is één samenhangend document.
Opbouw van het portfolio:
- voorblad: naam en datum
- verantwoording en inhoudsopgave
- cv
- relevante documentatie van je kwaliteiten: stagebeoordelingen of educatieve praktijkervaring, aanbevelingen, composities/arrangementen, foto’s en OOK filmpjes over je muzikale kwaliteiten en filmpjes die pedagogische kwaliteiten laten zien
Projectvoorstel
Opzet: zie de toelichting hieronder. In het projectvoorstel neem je ook op welke muzikale vaardigheden e.d. je wilt ontwikkelen ten behoeve van het project in jaar 1. Dit is ook een onderwerp van bespreking met de docentenstaf, waarbij we kijken naar wat nodig is.
Motivatie
Dit is een brief van max 400-500 woorden.
Opzet toelatingsexamen:
- het pitchen van het projectvoorstel (3 minuten)
- gesprek waarin motivatie, projectvoorstel en portfolio ter sprake komt
- eventueel een aanvullende opdracht naar aanleiding van het portfolio of projectidee
Het toelatingsexamen is individueel en duurt 30-45 minuten. Aansluitend op het gesprek is er commissieberaad en beoordeling. Mondelinge uitslag volgt onmiddellijk na afloop van het beraad.
2. Projectvoorstel Master Musical Leadership:
Het projectvoorstel geeft de opzet van je sociaal-muzikaal project weer. Het voorstel dient de volgende elementen te omvatten:
- inleiding
- beschrijving van het project
- vraagstelling
- kwaliteitseisen
- jouw rol en de expertise/vaardigheden die je middels het project wilt ontwikkelen
Hieronder worden de richtlijnen voor het projectvoorstel per onderdeel verder uitgewerkt:
Inleiding [200-250 woorden]
In de inleiding beschrijf je de achtergrond van je projectvoorstel. Waar komt het idee van je sociaal-muzikaal project vandaan? Wat is de aanleiding? Wat is je fascinatie? Wat is de relevantie?
Bedenk daarbij dat er drie vormen van relevantie zijn:
- persoonlijke relevantie (Wat is jouw fascinatie?)
- praktische relevantie (Wat heeft het werkveld eraan? Hoe actueel is je vraagstuk? Hoe sluit het project aan bij maatschappelijke ontwikkelingen?)
- theoretische relevantie (Wat zegt onderzoek erover? Wat zegt de theorie erover?)
Beschrijving van het project [400-500 woorden]
Hier beschrijf je kernachtig de inhoud en uitgangspunten van het project. Geef een korte beschrijving van de belangrijkste kernbegrippen (bijv. multicultureel orkest, intergenerationeel muziekproject, het pop-upkoor). In de beschrijving benoem je ook:
- met wie wil je het wil project vormgeven (de stakeholders, doelgroep, betrokken partijen)?
- wanneer wil je dat het project plaatsvindt? (een eerste ruwe planning)
- waar wil je het project uitvoeren?
Vraagstelling [50 woorden]
Vraagstelling: kernvraag waar door middel van het uitvoeren van het project een antwoord op gezocht wordt. Bijvoorbeeld: in hoeverre kan een intergenerationeel muziekproject tussen kleuters en ouderen bijdragen aan het versterken van wederzijds begrip en verbondenheid?
Kwaliteitseisen [250 woorden]
Wanneer is het project geslaagd? Denk hierbij ook aan de verschillende pijlers van de master (onderzoek, muziekpedagogisch, muzikantschap, projectmanagement, sociaal-culturele context). Wat zijn de artistiek/muzikale kwaliteitseisen? Wat zijn de muziekpedagogische eisen? Etc.
Let op: je hoeft niet alle pijlers te laten zien, maar alleen die die die voor jou het meest relevant zijn.
Jouw rol en expertise [250 woorden]
Tot slot: Wat gaat jouw rol zijn in het project?
Ook dat kan weer van alles zijn: de verbinder (de connector), het manusje van alles, de conceptontwikkelaar, het artistieke brein.
Vanuit die rol beschrijf je ook welke expertise en vaardigheden je middels het project wilt ontwikkelen in de master.
Checklist projectvoorstel
- Is de aanleiding tot het projectvoorstel duidelijk (wie wil wat weten en waarom)?
- Is de kern van het projectvoorstel helder verwoord?
- Is er een heldere vraagstelling?
- Is duidelijk en haalbaar wat het project moet opleveren (kwaliteit en doelstelling)?
- Heb je jouw eigen rol duidelijk en volledig beschreven?
Voltijds, 120 studiepunten (2 x 60) verdeeld over de programmaonderdelen van de master.
44739 (M Muziek)
Afronding van dit masterprogramma leidt tot de internationale graad Master of Music (MMus).
Neem voor meer informatie contact op met Ben Hekkema
Ben Hekkema projectmanagement, cursusleider
Carolien Hermans onderzoek, intervisie
Bas Gaakeer muzikale coaching
Debby Korfmacher community music
docenten vocaal en instrumentaal van het CvA
gastdocenten uit binnen- en buitenland