Naar inhoud
 

Meld je aan!

Meld je aan voor 30 mei 2025

 

Online info-avond: 13 mei 2025 20.00 uur

Mail naar debby.korfmacher@ahk.nl

Post-HBO-opleiding Muziekeducatie

Muziek is ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, zo blijkt uit steeds meer studies. Muziekles verrijkt het onderwijs en versterkt kansengelijkheid. Daarom geven vele basisscholen in heel Nederland muziek een structurele plaats in het curriculum, vaak in samenwerking met muziekscholen, kunstencentra en gemeenten. Dit vraagt om vele hoogopgeleide vakleerkrachten muziek.

De post-hbo-opleiding Muziekeducatie is een gecertificeerde opleiding van het Conservatorium van Amsterdam, bedoeld voor professionele musici die hun vaardigheden verder willen ontwikkelen om in het primair onderwijs op hoog niveau muziekles te kunnen geven. Ook ‘muzikale groepsleerkrachten’ die op zoek zijn naar meer verdieping kunnen dit studieprogramma volgen. De opleiding duurt één jaar, is vormgegeven volgens het SLO-leerplankader muziek en zeer praktijkgericht.

'Ik doe de Opleiding Muziekeducatie om op een speelse en inhoudelijk sterke wijze muzieklessen aan kinderen op de basisschool te kunnen verzorgen. Lesgeven aan kinderen is een van de belangrijkste activiteiten in mijn werk als musicus.'
Herman Rouw, student

Met je eigen instrument en jouw werkervaring als basis krijg je een uitgebreid lesprogramma zodat je breed inzetbaar bent in het basisonderwijs (groep 1 - 8). De opleiding is genrevrij en gericht op het werken met een doorgaande leerlijn vanuit de verschillende muzikale domeinen. De aanpak is praktijkgericht, want zowel de theoretische vakken als de instrumentale en de praktijkvakken worden direct toegepast in de stagelessen. Tevens worden er lessen verzorgd door verschillende experts uit binnen- en buitenland.

Het lesprogramma is ontworpen om:

  • kennis en vaardigheden te verwerven om in het primair onderwijs muziekles te kunnen geven vanuit een doorgaande leerlijn
  • verschillende methodieken en didactische werkvormen te kunnen toepassen
  • te leren werken vanuit een cultuursensitief perspectief dat aansluit bij een grootstedelijke conext
  • breed inzetbaar te zijn binnen de basisschool
  • adequaat te kunnen communiceren en samen te werken binnen en buiten de school
  • ook buitenschools met heterogene groepen kinderen te kunnen werken
  • te kunnen werken aan je persoonlijke leerdoelen

Aan het eind van de opleiding krijg je een diploma Muziekeducatie voor primair onderwijs van CPION.

De opleiding start op 2 september 2025.

Duur: 32 lesweken plus 20 weken stage
Studiebelasting: aantal contacturen: 105; stagelessen: 40 uur en 4-8 uur per week voor zelfstudie en stagevoorbereiding
Lesdag: dinsdag tussen 9.00 en 14.00 uur
Lesgeld: € 3750,- (cursusjaar 2025-2026)

Mogelijke werkterreinen
Je kunt na deze opleiding aan de slag in het primair onderwijs. Tevens heb je de vaardigheden om buitenschools met grote heterogene groepen kinderen te werken.

Meer over de opleiding

Praktische informatie

'Muziekles inspireert en leert kinderen bijvoorbeeld onmisbare vaardigheden als luisteren en concentreren. Nu hebben nog veel kinderen niet of nauwelijks muziekles en laat de kwaliteit vaak te wensen over. Door het een vaste plek te geven op de basisschool krijgen vanaf volgend schooljaar alle Amsterdamse kinderen muziekles.'
Carolien Gehrels, Wethouder Kunst en Cultuur Amsterdam

'Kinderen die muziekonderwijs krijgen, hebben een sneller en beter leesbegrip dan kinderen die geen muziek hebben. Ook ontwikkelen ze een groter vocabulaire en onthouden ze gemakkelijker woorden. De baten van het actief participeren van kinderen in muziekgroepen (orkesten of bands) en het gezamenlijk toewerken naar een uitvoering, lopen uiteen van meer discipline, teamwork, samenwerking, zelfvertrouwen tot meer sociale vaardigheden.'
S.Hallam, 'The power of music: its impact on the intellectual, social and personal development of young people'
Canadees onderzoek laat zien dat kinderen die muzieklessen volgden (piano, zang of viool), in vergelijking tot kinderen die geen muzieklessen volgden, na een jaar significant beter scoorden op een reeks van cognitieve taken, reikend van IQ en taalbegrip tot concentratie en leervermogen.'
H. Koning, E. Scherder, D. Swaab, 'Amuzikaal zijn is een uitzondering', Volkskrant, 18-6-2011

Meer muziek in de klas

Delen
 

Meld je aan!

Meld je aan voor 30 mei 2025

 

Online info-avond: 13 mei 2025 20.00 uur

Mail naar debby.korfmacher@ahk.nl