Gastonderzoeker aan het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek (Universiteit Utrecht)

Debatten in de verschillende sectoren van het muziekleven kunnen uiteenlopende vormen aannemen. We dragen aan deze debatten bij door muziek te vertolken, te improviseren, te beluisteren, te bespreken of te analyseren. Musici, makers, wetenschappers en critici kunnen beschikken over een grotere verscheidenheid aan informatiekanalen: van het traditionele concertpodium tot het klaslokaal, van de studio tot de collegezaal, en van boeken en academische tijdschriften tot programma’s op radio en TV - om nog maar te zwijgen van Internet, sociale media, en online gaming-platforms.

De samenwerking tussen het Conservatorium van Amsterdam en de Universiteit Utrecht biedt twee belangrijke onderwijsinstellingen in Nederland de mogelijkheid om na te denken over de verschillende manieren waarop we ons tot muziek (en met muziek tot elkaar) verhouden. Als docent aan het CvA en gastonderzoeker aan het het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek van de Universiteit Utrecht (ICON) verricht John Koslovsky onderzoek naar performativiteit als een gemeenschappelijk aspect van de muziekpraktijk, de muziekanalyse en het cultuurhistorisch onderzoek. De samenwerking voorziet tevens in een aanbod van lezingen, colloquia en workshops voor studenten en docenten van beide instellingen, om de uitwisseling van ideeën en ervaringen tussen twee onderwijsculturen te faciliteren: die van het muziekvakonderwijs en het muziekwetenschappelijk onderwijs.