Debussy, Ravel en Stravinsky
De muziek van Debussy, Ravel en Stravinsky blijft zowel het publiek als uitvoerders en componisten uit de klassieke muziek, de jazz en de filmmuziek boeien. Elk van deze componisten had zijn eigen fascinerende manier om de westerse tonale traditie te verbinden met de ritmes en modaliteiten van muziekstijlen uit diverse culturen, van Spanje tot Oost-Azië, en met nieuwe technieken als akkoorduitbreiding, parallelharmoniek, het gebruik van hele-toons- en octotonische tooncollecties, en uiteindelijk bitonaliteit.
Invloeden zijn bovendien over en weer gegaan tussen deze componisten en de jazzwereld. Vroege jazz is te horen in Debussy’s Golliwog's Cakewalk, Stravinsky’s Ragtime en Ravels Vioolsonate en de twee pianoconcerten. Omgekeerd zijn in Billy Strayhorns Chelsea Bridge, John Coltrane’s Giant Steps en de pianostijlen van Bill Evans and Herbie Hancock duidelijk invloeden hoorbaar van Debussy en Ravel.
In circa elf wekelijkse lessen van 1,5 uur bestuderen we een aantal representatieve werken van deze componisten in detail. Het doel van de cursus is een goed basisinzicht te krijgen in de muzikale taal van de drie componisten (voor Stravinsky alleen van zijn ‘Russische’ periode).
Cursusgegevens
docent | Clemens Kemme |
periode | 1e periode, 1,5 lesuur per week |
dag | vrijdag |
eis | Analyse 2 |
werkvorm | werkgroep |
toetsing | mondelinge analyse van 20 miniuten van een werk van een van de drie componisten |
studiepunten | 2 |
code | KTh11 |