Arnold Marinissen - The digital audio workstation (DAW) as a virtual performance space

De DAW is een voorbeeld van muziektechnologie die een grote invloed heeft op de artistieke verbeelding, die de traditionele arbeidsverdeling tussen componist, uitvoerder en opnameleider doorbreekt en mede daardoor onvermoede creatieve processen in gang zet. Waar in de lichte muziek muziekcreatie zonder de DAW zo goed als ondenkbaar is, beïnvloedt hij in toenemende mate ook creatieprocessen, en daarmee uitvoeringspraktijken, in de klassieke muziekwereld.

Het promotieonderzoek van componist en performer Arnold Marinissen naar het gebruik, de mogelijkheden en de artistieke implicaties van dit platform past in de brede aandacht voor de effecten van datatechnologie en nieuwe media op de cultuur en de samenleving. Het beantwoordt ook aan een toenemende interesse vanuit andere domeinen voor artistieke praktijken, die hun voorgaan in innovatief denken en handelen. Het onderzoek zal de discussie voeden over de werkvormen, esthetische criteria en professionele maatstaven die leidend zijn in het muziekvakonderwijs.

Arnold Marinissen

Componist en slagwerker Arnold Marinissen is sinds 2008 als hoofdvakdocent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Als slagwerker was Marinissen artist in residence in De Doelen, Rotterdam, en samen met ex-Frank Zappa-drummer Terry Bozzio bij het Traces of Rhythm Festival in Tilburg. Hij trad op als solist met orkesten in binnen- en buitenland.
Arnold Marinissen was artistiek leider van Slagwerk Den Haag, en samen met Antony Fiumara oprichter en directeur van ensemble Lunapark/Lunatree. Voor het Muziekgebouw aan ‘t IJ programmeerde hij het seizoen 2012-2013. Tevens programmeerde hij vier edities van het World Minimal Music Festival, is hij adviseur van de TROMP International Percussion Competition en was hij gedurende zes jaar adviseur van het Fonds Podiumkunsten.
Arnold Marinissen componeerde voor ensembles en musici als Asko|Schönberg, het Nederlands Kamerkoor, het Storioni Trio, Slagwerk Den Haag, VocaalLAB/Silbersee, Oorkaan, Calefax Rietkwintet, Lunatree, het Ives Ensemble, Prisma Strijktrio, celliste Katharina Gross, het Asko Kamerkoor, het Orgelpark en het slagwerkduo Niek KleinJan en Konstantyn Napolov. Ook schreef hij verschillende werken voor de choreograaf/danser Ederson Rodriguez Xavier.

Projectinformatie

Prof. dr. Stephen Deutsch