Ecologie, post-humanisme en muzikale (niet-menselijke) leerculturen

Binnen deze onderzoekslijn onderzoekt het lectoraat hoe post-humanistische en ecologische perspectieven nieuwe manieren van componeren, samenspelen en leren mogelijk maken. Uitgangspunt is dat muziek niet uitsluitend een menselijke aangelegenheid is: ook vogels, planten, technologieën en omgevingen fungeren als actieve partners in muzikale processen.

Vogelproject
Een van de projecten is het Vogelproject (september 2024-januari 2025), ontwikkeld in samenwerking met BirdEyes, de onderzoeksgroep Muzikale Leerculturen en de afdelingen Compositie en Zang. In dit compositieproject onderzoeken studenten de verbinding tussen biologie, ecologie, klank en post-humanistische filosofie, met vogelvocalisaties als uitgangspunt. Het project begint bij het zachte, collectieve ‘oek’-geluid van de lepelaar en breidt zich uit naar de bredere stedelijke vogelgeluiden die het Amsterdamse geluidslandschap vormen. Studenten werken met veldopnames, sonische analyses en artistieke experimenten, en creëren composities waarin menselijke en niet-menselijke klanken samenvloeien. Zo ontstaan nieuwe vormen van muzikale expressie die traditionele grenzen tussen natuur, technologie en instrument overschrijden. Ook op een basisschool in Amsterdam (Joop & Willy Westerweelschool) gaan kinderen in de muziekles met dit thema aan de slag.

Plantproject
Daarnaast onderzoekt Jonathan Szegedi in een parallel plantenproject hoe de ultrasone geluiden van kamerplanten kunnen worden vertaald naar muzikale composities. Zo verbindt deze onderzoekslijn akoestische ecologie, compositie en kunsteducatie tot een praktijk waarin meer-dan-menselijk samenspel centraal staat - een kernbegrip binnen het lectoraat Muzikale Leerculturen, waar leren wordt opgevat als een creatief, relationeel en ecologisch proces.

Delen