De artistieke ervaringskennis van musici als pedagogisch instrument
Dit project richt zich op de ervarings- en praktijkkennis van musici die lesgeven aan het Conservatorium van Amsterdam, met bijzondere aandacht voor de afdelingen Klassiek en Jazz. We onderzoeken hoe belichaamde, vaak impliciete vormen van artistieke expertise, zoals timing, klankvoorstelling, gebaar, frasering en improvisatorische besluitvorming, in de lespraktijk worden overgedragen.
'It's a messy process - and that's the point.'
Lees het interview met musicus en CvA-docent Reinier Baas
Door middel van lesobservaties, docent-interviews en artistiek-onderzoekende methoden brengen we in kaart hoe deze experiential artistic knowledge zich vertaalt naar pedagogiek en onderwijspraktijk. Vanuit overkoepelende thema’s als improvisatie, ademhaling en informele of orale kennisoverdracht verkennen we samen met docenten hoe hun kennis zich manifesteert, ontwikkelt en gedeeld wordt in de dagelijkse onderwijsomgeving van het conservatorium.
Het project mondt uit in de samenstelling van een boekpublicatie, waarin deze uiteenlopende vormen van artistieke kennis, pedagogische reflectie en muzikale ervaring worden samengebracht en zichtbaar gemaakt voor een breder publiek binnen en buiten het kunstonderwijs.
