Presentatie: CHIME - Jazzfestivals in Europa -

CHIME (Cultural Heritage and Improvised Music in European Festivals) is een Europees onderzoeksproject waarin de geschiedenis, ontwikkeling en betekenis van jazzfestivals in Europa centraal staat.

Presentatie van een internationaal onderzoeksproject
Het onderzoek richt zich onder meer op de wisselwerking tussen locatie en muziek, en de manieren waarop festivals een rol (kunnen) spelen in het debat over cultuurbehoud. Het project wordt geleid door Birmingham City University, met als partners de universiteiten van Amsterdam, Salford, East Anglia en Göteborg, en het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast werken we samen met tal van niet-academische partners, van het Europe Jazz Network tot Siena Jazz, en van Mistra Urban Futures tot het Nederlands Jazz Archief. Het onderzoek wordt gefinancierd door JPI Heritage Plus, een gezamenlijk initiatief van een aantal Europese organisaties voor wetenschappelijk onderzoek, waaronder NWO. Het project wordt afgesloten in 2017.

Afgelopen november is het project gelanceerd tijdens het Serious EFG London Jazz Festival, eveneens een partner. Op donderdag 4 februari wordt CHIME gepresenteerd in Nederland, met een bijeenkomst in het Conservatorium van Amsterdam waarbij belangrijke spelers en geïnteresseerden uit de wereld van Nederlandse muziekfestivals, cultuurpolitiek, cultuurfondsen en wetenschap zijn uitgenodigd. Naast een introductie van CHIME door projectleider professor Tony Whyton (BCU) en jazzprofessor Walter van de Leur (UvA/CvA) staan er korte presentaties op het programma van twee jonge en succesvolle festivalprogrammeurs: Johan Gijsen (Le Guess Who?) en Felix Schlarmann (JazzFest Amsterdam).