'Dance and the Dutch Republic' verschenen bij Les éditions Garnier

Afgelopen maand is bij de Parijse uitgeverij Garnier een themanummer verschenen van het tijdschrift European Drama and Performance Studies met als titel 'Dance and the Dutch Republic'.

Vanuit het lectoraat Muziek van het Conservatorium van Amsterdam voerden Michiel Schuijer en Jed Wentz de redactie over dit nummer met artikelen van dans- en muziekwetenschappers uit Nederland, Engeland en de Verenigde Staten.

De bundel vestigt de aandacht op de raadselachtige populariteit van muziek en dans, en dan met name de Franse danspraktijk (la belle danse), in het calvinistische Nederland van de 18e eeuw - nota bene in een tijd dat de republiek door Frankijk ernstig bedreigd werd.

De artikelen komen voort uit het symposium 'The Dutchman and the Honeybees'(februari 2009). Dit symposium werd aan het Conservatorium van Amsterdam gehouden en had als doel het belang van het debat over historische danspraktijken voor het oude muziek-curriculum te onderstrepen.