Paul Craenen promoveert op de rol van het lichaam in muzikale overdracht

Componist Paul Craenen promoveert op 29 maart aan de Universiteit Leiden op de rol van het lichaam in muzikale overdracht. Craenen is de derde promovendus in het docARTES-programma, een samenwerkingsverband waarin onder andere het lectoraat Muziek van het Conservatorium van Amsterdam participeert.

In de composities van Paul Craenen maken de houdingen, posities en acties van de musicus deel uit van het muzikale proces. In zijn dissertatie, getiteld Gecomponeerde Uitvoerders; het musicerende lichaam vanuit compositorisch perspectief, gaat Craenen aan de hand van recente en minder recente voorbeelden uit zijn artistieke praktijk op zoek naar de fascinaties en motivaties die zijn artistieke en theoretische onderzoek verbinden.

Het onderzoek vond plaats in het kader van DocARTES, een doctoraatsprogramma voor musici waarin het Conservatorium van Amsterdam samenwerkt met het Koninklijk Conservatorium Den Haag, de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden, de Associatie Katholieke Universiteit Leuven en het Orpheus Instituut.

Craenen is de derde onderzoeker die binnen het docARTES-programma promoveert. Luk Vaes (december 2009) en Jed Wentz (december 2010) gingen hem voor. Tussen 2007 en 2009 verzorgde Craenen als gastdocent het masterkeuzevak Resounding Intermedia voor studenten van het Conservatorium van Amsterdam. Tevens was hij als onderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep ARTI van het lectoraat Kunstpraktijk en artistieke ontwikkeling van de AHK.

De promotie vindt plaats op 29 maart om 16.15 uur in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. De toegang is vrij. Op maandag 28 maart is er vanaf 20.00 uur een eveneens gratis te bezoeken concert in het Scheltemacomplex; daags daarvoor houdt Craenen op dezelfde locatie een lezing.

• zondag 27 maart, 20.00 uur: lezing in Scheltemacomplex, Marktsteeg 1, Leiden;
  • maandag 28 maart, 20.00 uur: concert in Scheltemacomplex, Marktsteeg 1, Leiden;
  • dinsdag 29 maart, 16.15 uur: promotie in Academiegebouw, Rapenburg 73, Leiden. Promotor is prof. Frans de Ruiter. Toegang vrij, van tevoren graag aanmelden bij t.soekkha@hum.leidenuniv.nl.

zie ook
Lectoraat Muziek