Onderzoeksthema Music, Media, and Making Public(s)

Het vierde en recent ontwikkelde onderzoeksthema heet Music, Media, and Making Public(s). Dit thema gaat over de relatie tussen musici en hun publiek -  een relatie die momenteel ingrijpend verandert door de groeiende invloed van digitale media en mobiele technologieën. Deze technologieën beïnvloeden hoe mensen muziek ervaren en ermee omgaan; ze maken het mogelijk muziek te fragmenteren, te bewerken en met anderen te delen. De passieve luisteraar kan zo een actieve deelnemer worden.

Hoewel verschillende publicaties het effect van deze technologieën op de muzikale beleving hebben onderzocht, blijven jonge, opkomende musici vaak nog niet sterk gericht op deze aspecten. Toch zouden zij, door een dieper begrip te ontwikkelen van muziek binnen het digitale medialandschap en door bewuster gebruik te maken van beschikbare informatiesystemen en apparaten, hun creatieve gereedschapskist aanzienlijk kunnen uitbreiden. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een onderscheidende artistieke identiteit, het opbouwen van een uniek oeuvre, door in te spelen op de behoeften en interesses van diverse luistergroepen en nieuwe vormen van publieksbetrokkenheid te verkennen.

Het onderzoek binnen dit thema - kunstenaarschap in een gemedialiseerde wereld - wordt uitgevoerd in samenwerking met de onderzoeksgroep Social Justice and Diversity in the Arts. Samen met de hoofdonderzoeker van die groep, Naomi Bueno de Mesquita, richt Victor van de Ven (docent aan AEMA) zich op de mogelijkheden (affordances) van digitale media en mobiele technologie. Zij onderzoeken in het bijzonder hoe deze technologieën kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van een artistieke identiteit en een muzikaal repertoire. Docenten op het gebied van Muziektechnologie en Ondernemerschap zijn bij dit onderzoek betrokken, zodat studenten er ook mee in aanraking komen.

Delen