Jazz progressions: voicing theoretical and historical perspectives
14 februari 2025 - CvA Blue Stage
Ter gelegenheid van de promotie van Barbara Bleij aan de Universiteit van Amsterdam, op haar proefschrift An Annotated Theory of Tonal Jazz Harmony, organiseert het lectoraat Muziek op vrijdag 14 februari een (internationaal) symposium.
Het symposium brengt verschillende lagen van Barbara’s onderzoek onder de aandacht: de ontwikkeling van jazzharmonie als muzikale praktijk, als pedagogische praktijk en als onderzoeksveld. Behalve Barbara zelf en enkele leden van haar internationale promotiecommissie leveren ook collega’s en studenten van het Conservatorium van Amsterdam een bijdrage aan het symposium.
Wil je erbij zijn? Meld je hier aan!
Meer over het onderzoeksproject van Barbara Bleij
Programma
9.30 | Inloop en registratie | Mezzanine |
10.00 | Opening door Michiel Schuijer | CvA Blue Stage |
10.15 | Joris Roelofs - What is improvisation? | CvA Blue Stage |
11.00 | Koffiepauze | Mezzanine |
11.15 | Walter Stuhlmacher - Let the Dolphin Dance: A Music-Theoretical Exploration of the Poetry in Herbie Hancock's Classic | |
12.00 | Leonardo Boccardo (CvA-student) - Inverted pedal points in Mark Turner's Improvisational language | CvA Blue Stage |
12.45 | Lunch | Mezzanine |
13.45 | Keith Waters - Postbop Procedures in Two Kenny Wheeler Compositions | |
14.30 | Tony Whyton - Jazz, Dissonance, Resolution: reflections on the place of music theory in New Jazz Studies research | CvA Blue Stage |
15.15 | Theepauze | Mezzanine |
15.45 | Barbara Bleij - Okay, but does it also work in theory? | CvA Blue Stage |
16.30 | Muziek: Nicolò Ricci (tenorsaxofoon), Emanuele Pellegrini (piano), Anja Gottberg (contrabas), Giacomo Camilletti (percussie) | CvA Blue Stage |
17.00 | Sluiting door Walter van de Leur | CvA Blue Stage |
17.15 | Borrel | Mezzanine |