CvA Explore - Interview met Brandon Delagraentiss van de OSB

Brandon en zijn leerlingen tijdens een bezoek aan het CvA

Gepubliceerd op

In studiejaar 2024-2025 is de pilot van CvA Explore van start gegaan: een project voor jongeren uit Amsterdam en omstreken waarin kennismaken met het Conservatorium van Amsterdam (CvA) en extra muziekles centraal staan. Veel jongeren hebben geen duidelijk beeld van wat een muziekopleiding inhoudt of welke mogelijkheden er zijn. Daarom opent het conservatorium actief de deuren, om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. 

Het CvA zoekt hiervoor actief de samenwerking met middelbare scholen. Zij bieden een extra uur muziekles per week aan op school, waarvoor gemotiveerde leerlingen zich vrijwillig kunnen aanmelden. Gedurende het schooljaar komen deze leerlingen meerdere keren naar het CvA om workshops te volgen en kennis te maken met het instituut. Op deze manier bereiken we ook jongeren voor wie een studie aan het conservatorium niet vanzelfsprekend voelt.

Een van de twee middelbare scholen die meededen aan de pilot van CvA Explore vorig jaar was de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB). Docent muziek aan de OSB Brandon Delagraentiss - zelf alumnus van de Opleiding Docent Muziek aan het CvA én ervaren muzikant - gaf een jaar lang gemotiveerde leerlingen extra muzieklessen en begeleidde hen bij bezoeken aan het CvA. 

Wij spraken Brandon over zijn ervaringen met CvA Explore.


Wat voor programma hebben de leerlingen gevolgd tijdens CvA Explore? 
Het hele jaar heb ik op school een extra uur muziek aangeboden. Er waren eigenlijk - behalve DJ-en - geen muzikale naschoolse activiteiten op de OSB. Tot mijn verbazing waren allerlei verschillende soorten leerlingen enthousiast. 

Vanuit het CvA kreeg ik een lesopzet, vooral op muziektheorie gericht. Dat heb ik gebruikt voor mijn extra lessen. Ik merkte dat de leerlingen eigenlijk vooral wilden spelen, daarom heb ik theorie en praktijk afgewisseld. De basis van het uurtje was: 15 minuten theorie, en dan 30 minuten praktijk, dat was vooral bedoeld als verwerking van wat we net geleerd hadden. Als we het over notenbalken hadden gehad, bijvoorbeeld, dan kregen de leerlingen bladmuziek om te lezen en spelen. Ik had partijen van verschillende instrumenten en op basis daarvan konden ze in een bandformatie spelen. Inmiddels zijn de leerlingen dat helemaal gewend: ze komen binnen, pakken hun instrument en staan dan gewoon klaar.

Een keer per seizoen zijn we naar het CvA gegaan, drie keer in totaal dus. Debby Korfmacher, projectleider van CvA Explore, heeft allerlei workshops voor ons geregeld. De eerste keer kregen we bijvoorbeeld een rondleiding door het gebouw en een workshop van percussionist Yoràn Vroom. Tijdens een andere workshop leerden de kinderen in bandformatie spelen of meerstemmig zingen. 
Aan het einde van elk bezoek aan het CvA deden we een evaluatie met de leerlingen: zij mochten hun “tips en tops” aangeven. Daar werd echt iets mee gedaan, zodat bij een volgende bezoek de leerlingen meer kregen van wat zij hadden aangevraagd - bijvoorbeeld samenspelen in bandformatie.

Wat voor impact hadden de lessen en workshops op de leerlingen - wat merkte je aan ze? 
Ze vonden het super leuk om het conservatorium te bezoeken. Veel leerlingen wisten niet dat deze school bestond. Ze waren onder de indruk van het gebouw en vooral van het feit dat iedereen hier - docenten en studenten - bezig was met muziek, net als zij. Daar ging een wereld mee open, ook als ze zelf geen ambitie hebben om professioneel muzikant of muziekdocent te worden. 

Ze werden geïnspireerd, dat zag ik aan ze en hoorde ik ook terug in hun feedback. Een aantal vroeg zelfs: “wat moet ik doen om hier te kunnen studeren?” Één leerling uit de bovenbouw is meteen naar de deelschoolleider gestapt met de vraag: “wat moet ik doen en op welk niveau moet ik zitten om te zorgen dat ik naar het conservatorium kan?” Hij had zelf ook al onderzoek gedaan. De deelschoolleider was onder de indruk - ze had deze leerling tot dan toe niet gezien als iemand die school heel serieus nam. 

Er zijn natuurlijk in Zuid-Oost ook allerlei opties om muziek te leren spelen. Wat ik belangrijk vind, is dat de leerlingen weten dat alle opties open liggen. Dat als zij kiezen voor een gevestigde opleiding die kwaliteit biedt, ze bij het CvA goed zitten. Dat kan ik, als ex-student, ook aan ze vertellen. 

Ik denk wel dat het belangrijk is dat het conservatorium niet alleen inzet op het aantrekken van een diverse groep studenten, maar vooral ook op het creëren van een plek waar al die mensen zich thuis kunnen voelen. Dat zit ook in dingen als een diverse pool aan docenten.

Wat heeft dit project volgens jou voor de leerlingen betekend? 
Wat ik hoop, is dat het ze laat zien dat alles mogelijk is voor ze, ook binnen het vak muziek. Vaak denken leerlingen: "je kan er toch niet van leven”, of “er is alleen maar werk als artiest, en daar verdien je weinig mee.” Veel leerlingen horen ook van hun ouders wat een “realistische” baan is en wat niet.

Ik denk dat zij van het programma en de bezoeken aan het CvA meenemen dat er wél meer mogelijk is: er is een hele school waar mensen serieus muziek studeren. 

Bij ons op school hebben ze loopbaanlessen: ik ben er meteen een gaan ontwikkelen over verschillende betaalde functies die bestaan in de muziekindustrie. Bij de bezoeken aan het CvA hebben de leerlingen dat in het echt kunnen zien. Dat maakt het tastbaar. Dat nemen ze allemaal mee - of ze nou van plan zijn om er later iets mee te doen, of niet.

Is er een workshop of moment tijdens het project geweest dat je echt is bijgebleven? 
Er zijn er eigenlijk twee die ik wil uitlichten.

De eerste was de workshop van Yoràn Vroom. Dat was de eerste keer dat we op het CvA waren, de leerlingen wisten eigenlijk niet wat ze konden verwachten na de rondleiding. Yoràn zei in zijn intro “eigenlijk is meester Brandon mijn eerste docent geweest” - ik had hem inderdaad leren kennen toen hij 17 was toen ik een koor begeleidde en hij daar drummer was. Ik heb hem toen een beetje gecoacht. Hij zei: “Buiten mijn drumleraar had ik nooit iemand gehad die me zo aansprak. Dus luister goed naar meester Brandon!” Dat had ik niet zien aankomen, haha. 

Yoràn is docent, maar ook artiest - hij sprak de leerlingen echt aan als mens. Ze luisterden aandachtig. Bovendien had iedereen tijdens deze workshop een eigen trommel, dus we vormden een echte drum circle. Dat werkte enorm verbindend.

Daarnaast is de workshop van Pepijn van der Sande me bijgebleven. Ik had gevraagd of we de theorie op een actieve manier konden behandelen. Pepijn kwam aan, legde een paar dingen uit op het bord, en toen gingen we gelijk aan de slag. Het ging over bluespatronen en akkoordschema’s. Ik hoorde leerlingen zeggen: “Oké, dan zou ik een akkoordschema kunnen spelen met mijn rechterhand en kunnen improviseren, wow! Dit wilde ik altijd al leren.” Twee van de leerlingen spelen ook in de kerk, zij zeiden: “Dit kunnen we elke week gebruiken.” We zaten in een studio vol keyboards, dus iedereen kon meteen oefenen. Het was een les waar theorie echt tot leven kwam.

Wat zou je andere scholen of docenten willen meegeven over deelname aan CvA Explore? 
Zorg dat er activerende theorielessen klaarliggen - dat helpt enorm bij de extra lessen. Als docent hebben we het vaak al druk genoeg. Vraag dus gerust het conservatorium om input of hulp hierbij, dan kunnen ze meedenken. 
 

Update 2025-2026: Dit schooljaar nemen vijf scholen deel aan CvA Explore. Daarnaast gaat ook een ‘buitenschoolse’ groep van start bij B! Music School, een Muziekschool in Amsterdam Zuidoost. Op deze manier kunnen ook jongeren uit Zuidoost, die niet op OSB zitten, deelnemen aan CvA Explore. De scholen komen op zaterdag 1 november en zaterdag 7 maart naar het CvA voor workshopmiddagen.


Over Brandon Delagraentiss 
Brandon, geboren in Houston, Texas, komt uit een muzikaal gezin van zeven kinderen en groeide op met een vader die predikant was. Hij was altijd al bezig met zingen en muziek. Op zijn 11e begon hij een volwassen koor te dirigeren. 
Brandon doorliep de toneelschool en een opleiding tot theaterdocent in Houston, werkte langere tijd als acteur en kwam in Europa terecht als castlid van een musical in 2005. Daarna kwam hij naar Nederland - en is gebleven. Hij heeft hier veel opgetreden, op grote podia gestaan, gecoacht en lesgegeven. Nadat hij in 2023 op de OSB terechtkwam als docent muziek, heeft hij de Opleiding Docent Muziek doorlopen aan het CvA. Lesgeven en coaching beschouwt hij als een roeping. Op Brandons website is meer informatie te vinden.

 

 

Delen