Concertreeks Mystiek en Minimal brengt wereldprimière nieuw werk (3)

Gepubliceerd op

Vanaf volgende week beginnen de repetities voor de Mystiek en Minimal-concertreeks en het project leeft al volop in het hele conservatorium: studenten compositie werken hun eerste symfonische stuk af, het orkest maakt zich klaar voor een dubbel zo grote bezetting. En dirigent Ryan Bancroft geniet nu nog even van zijn terugkomst naar Amsterdam: ‘Ik kan met gemak terug inpluggen in de goede vibe van het conservatorium en Amsterdam, heel fijn.’

‘Goede violist’ mompelt Ryan, terwijl we langs de repetitieruimtes op de achtste verdieping lopen. ‘Wat ik altijd fantastisch vond aan hier studeren, is dat je studie niet stopte bij de voordeur. Ik zat altijd in het Concertgebouw, het Muziekgebouw en de rest van Nederland om muziek te showcasen.’ Openheid is een groot onderdeel van de cultuur van het conservatorium. Openheid naar het repertoire dat amper gespeeld wordt, en het mogelijk maken van de bezetting die het repertoire nodig heeft: ‘Elk orkest heeft een andere cultuur, andere individuen en andere noden. Dus elke orkest heeft ander werk nodig.’

Maar openheid was er ook naar nieuw werk toe: er wordt niet enkel werk van grootse componisten gespeeld, maar compositiestudenten Béla Braack en Jasmine Karimova zijn ook aan het werk gegaan. Ryan: ’Er is iets heel speciaal aan een stuk klaarmaken voor performance; niet alle componisten krijgen die kans. In dit geval hebben we veel repetitietijd gekregen, het doet me goed om die tijd ook aan nieuw werk te kunnen spenderen.

Béla Braack en Jasmine Karimova schreven beiden een deel voor het stuk Growth. Maar hun werk is ook het resultaat van een fijne samenwerking met docenten, zoals bijvoorbeeld met wijlen Wim Henderickx. ‘De laatste melodie heb ik gedroomd na de dood van Wim, Belgische componist. Ik bedacht een funeral march die je hoort in de hoornsectie,’ vertelt Béla. Wim Henderickx was een grote inspiratiebron voor hen beiden: ‘Zijn manier van lesgeven maakte het overzichtelijk bijna, hij was bijvoorbeeld erg fysiek ingesteld: "Stel je voor waar de drums zitten, waar het orkest zit...” Dat hielp erg bij het schrijven voor het stuk.’

’Er is iets fantastisch aan een nooit gebracht stuk ten gehore brengen,’ beaamt Ryan, ‘Je maakt echt geschiedenis en deelt het met zoveel anderen. Dat wordt echt een speciaal moment.’
 

Over het project

Mystiek en Minimal is een project van het CvA Symfonieorkest. Dit jaar treedt het orkest op onder leiding van Amerikaans dirigent Ryan Bancroft. Het orkest brengt The Unanswered Question van Ives; het Adagio uit Symfonie nr. 10 van Mahler; Harmonielehre van Adams; en de wereldpremière van Growth, van CvA-studenten Béla Braack en Jasmine Karimova. Meer informatie vind je op consam.nl/symfonieorkest.

Agenda
vr 31 maart - 20.15 uur Muziekgebouw Eindhoven
informatie en kaarten

za 1 april - 16.00 uur Stadsgehoorzaal Leiden
let op: programma zonder Mahler
informatie en kaarten

zo 2 april - 15.00 uur Muziekgebouw aan 't IJ
informatie en kaarten

Delen