‘Jazz is altijd verkennen geweest’ - Projectweek Jazz najaar 2022

Gepubliceerd op

Als muzikant ben je nooit uitgeleerd: naast de dagelijkse lessen, voed je jezelf ook door inspiratie op te doen, creatieve leeftijdsgenoten te ontmoeten en de tijd te nemen om terug te focussen op wat voor jou belangrijk is. Daarom organiseert de afdeling Jazz twee keer per jaar een projectweek. Een tijdje geleden ging de zeventiende editie door, nog groter en uitgebreider dan vorige edities.

Met Wanderlust als thema, spoorde de projectweek cross-overs aan van jazzmuziek naar tal van andere kunstvormen. Hiervoor waren tal van grote namen uit het internationale werkveld uitgenodigd om lezingen en masterclasses te geven, en samen met studenten het podium te delen tijdens verschillende concerten. Tijdens deze volle week met een druk programma werd er veel kennis gedeeld en inspiratie opgedaan. We lichten enkele takeaways uit.

Meesters aan het woord
Een van de experts die vorige week aanwezig was, was saxofonist Tony Malaby, een zwaargewicht in de New Yorkse hedendaagse jazz scene. Hij gaf een band masterclass, waarbij hij opviel met zijn mensgerichte aanpak in het coachen van de studenten. Guitarist Agus’ band kreeg ook feedback: ‘Ook wanneer je moeilijke emoties ervaart, moet je die tijdens een optreden zien te verenigen met je ambacht. Hij had ook gevoeld dat dat vandaag mijn uitdaging was, dat was echt apart.’

Een tweede invloedrijke saxofonist uit New York was aanwezig: Seamus Blake bracht inspiratie, net als de andere gastdocenten, door zijn unieke stijl: hij is een gesofisticeerde muzikant, gedurfde improvisator met een uitgebreide, muzikale vocabulaire. Op het einde van dag 2, trad de CvA Big Band op met hem als solist. ‘Door samen te spelen met deze meesterlijke muzikanten, kunnen studenten enorm bijleren,’ vertelt Joachim Junghanss, adjunct-directeur Jazz.

Inspiratie uit andere disciplines 
Malaby hamerde er tijdens zijn masterclass op hoe belangrijk het is om andere genres en disciplines te leren kennen. Wanneer contrabasstudent River bijvoorbeeld vertelde dat hij niet vaak naar jazz luisterde, vond Malaby dat fantastisch. Ook de projectweek onderschreef dit, en gaf inspiratie uit nieuwe hoeken, sommige ongerelateerd aan muziek. Zo was er bijvoorbeeld de masterclass Jazz goes to the movies van Ashley Kahn, waarin filmmuziek werd geanalyseerd, zoals bijvoorbeeld de muziek van Miles Davis uit Nuit sur les Champs Elysees. Wat uit de analyses naar voren kwam? In films vertaalt jazz het verhaal naar muziek.

Muzikant is nooit uitgeleerd
Daarnaast trokken de verschillende instrumentmasterclasses ook andere studenten. Jazz zangeres Mina was bijvoorbeeld ook bij de masterclass trompet van de veelzijdige muzikant, Percy Pursglove. Mina: ‘Trompet vind ik heel dicht tegen zang liggen, qua ademhaling, articulatie... Maar Percy had het ook vaak over de psychologie achter het spelen: hoe vind je diepte in je stuk, het belang van ruimte, en hoe maak je van alle muzikanten in het ensemble één brein. Die inzichten kun je toepassen op alle instrumenten. Als muzikant ben je nooit uitgeleerd, en deze week was dat leerproces extra aangenaam gemaakt.’

Tot in het voorjaar 2023 voor een nieuwe projectweek!

 

 

Delen