De cello beroert: Conservatorium van Amsterdam op Cello Biënnale 2022

Op de negende editie van de Cello Biënnale is het conservatorium goed vertegenwoordigd. Zo zijn er verschillende concerten van het CvA Symfonieorkest te zien; zal het orkest de finale van het Nationale Cello Concours ondersteunen, en kun je ook The Creative Lab, de makerswerkplaats van het conservatorium, aan het werk zien. We zetten alle events voor je op een rijtje.

Zondag 23 oktober, 15u: nieuwe sterren aan het firmament, Muziekgebouw
Op 23 oktober kun je veel jong talent aan het werk zien: het CvA Symfonieorkest begeleidtop deze avond Zlatomir Fung, Benjamin Kruithof en Ashley Bathgate. In 2019 was de toen 19-jarige Zlatomir Fung de winnaar van het Tsjaikovski Concours in St. Petersburg. In de finale viel hij op met zijn interpretatie van de Tsjaikovskis Rococo-variaties. Op 23/10 zal hij dit stuk ook spelen met de jonge musici van het Conservatorium van Amsterdam. Benjamin Kruithof was in 2020 de glansrijke winnaar van het Nationaal Cello Concours. Benjamin straalt dit jaar als solist in de romantische Poème van Henriëtte Bosmans. Ashley Bathgate speelt nu in Nederland de wereldpremière van Friedas Reis. Het nieuwe celloconcert van Kate Moore is een eerbetoon aan celliste en dirigente Frieda Belinfante, die tevens een belangrijk sleutelfiguur was in het Nederlandse verzet tijdens WOII. Meer informatie.

Kun je er op 23 oktober niet bij zijn? Dan is de try-out voor deze avond de moeite om te bekijken. Deze vindt plaats op donderdag 21 oktober om 12u30 in de Bernard Haitinkzaal van het Conservatorium van Amsterdam. Meer informatie.

Maandag 24 oktober, 17u: Das Neunte Kind der Mrs. D, Muziekgebouw
Het Creative Performance Lab treedt op met de muziektheatrale voorstelling Het negende kind van Mrs. D., een werk rond het thema afscheid gebaseerd op het dagboek van Heinrich Böll. Katharina Gross speelt een hoofdrol in deze nieuwe productie. Haar tegenspeler is de CvA-masterstudent Nathalie Flintrop. Meer informatie.

Vrijdag 28 oktober, 20.15: Finale Nationaal Cello Concours, Muziekgebouw
De finale van het Nationale Cello Concours is een niet te missen evenement. Drie finalisten spelen die avond het celloconcert van Elgar, onder begeleiding van het CvA Symfonieorkest. Daarbovenop zou onder de finalisten zo maar eens een CvA-student kunnen zitten. Meer informatie.