In memoriam Jan Wijn (1934-2022)

Foto: Toon Vieijra

Met groot verdriet hebben wij kennisgenomen van het bericht dat onze geliefde oud-docent Jan Wijn op 12 juli is overleden. Als bevlogen pianopedagoog was hij een van de pijlers onder de Nederlandse muziekwereld, die in binnen- en buitenland in hoog aanzien stond om zijn bijdrage aan het muziekleven in ons land. Hij werd 88 jaar.

Jan Wijns belang voor het Conservatorium van Amsterdam is ongekend groot. In de maar liefst tweeënvijftig jaar dat hij als docent aan ons instituut verbonden was, was hij gezichtsbepalend voor de ontwikkeling van het Nederlandse piano-onderwijs. Velen van de pianisten die hij heeft opgeleid, hebben internationaal carrière gemaakt, onder wie Ronald Brautigam, Paolo Giacometti, Ivo Janssen, Yoram Ish-Hurwitz, Frank van de Laar, Folke Nauta, Frank Peters, Marietta Petkova, Wibi Soerjadi, Hannes Minnaar, Thomas Beijer en Lucas en Arthur Jussen. Zijn naam trok ook vele pianostudenten uit het buitenland, die van over de hele wereld kwamen om bij hem te studeren.
Naast zijn docentschap was Jan Wijn een zeer gewaardeerd jurylid bij nationale en internationale concoursen en was hij jarenlang lid van de Raad van Advies van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

In 2020 nam Jan Wijn afscheid van het conservatorium. Bij het concert ter ere van zijn afscheid, dat vanwege corona plaatsvond in oktober 2021, werd hem de Frans Banninck Cocqpenning van de stad Amsterdam uitgereikt vanwege zijn grote artistieke en pedagogische verdiensten als pianist en hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam. Eerder, in 2009, werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Jan Wijns eigenzinnige visie op het piano-onderwijs leeft voort in het boek Speel! De lessen van Jan Wijn van Sandra Kooke.

Wij gedenken hem met de grootst mogelijke dankbaarheid en waardering.