Nederlandse Muziekprijs voor Lucie Horsch

Foto Dana van Leeuwen

Blokfluitiste Lucie Horsch (20) heeft de Nederlandse Muziekprijs gewonnen. Ze is een van de jongste winnaars van de prijs. ‘Bij Lucie Horsch ziet men een zeldzame eenheid tussen musicus en instrument,’ aldus de jury. ‘Een optreden van haar kenmerkt zich door een hoge mate van muzikale concentratie, een hoorbaar uitgebalanceerde techniek en intens, overrompelend spel. Lucie Horsch is een musicus met een klein instrument, een grote ambitie en een inspirerende en brede blik. Dit biedt uitzicht op een grootse carrière en een sterk internationaal georiënteerde muzikale toekomst.’
Lucie Horsch studeert naast blokfluit ook piano aan het Conservatorium van Amsterdam.

De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen wordt uitgereikt aan een klassiek musicus. Eerdere prijswinnaars zijn onder anderen percussionist Dominique Vleeshouwers, de violisten Maria Milstein en Liza Ferschtman, pianist Ronald Brautigam, de harpisten Remy van Kesteren en Lavinia Meijer, de cellisten Pieter Wispelwey en Quirine Viersen, saxofonist Ties Mellema, blokfluitist Erik Bosgraaf, vocalisten Geert Smits, Christianne Stotijn en Henk Neven en gitarist Izhar Elias, velen van hen alumni van en/of docent aan het Conservatorium van Amsterdam.