NOS journaal: Nu officiële opleiding elektronische muziek bij het Conservatorium van Amsterdam

De eerste Associate Degree Elektronische Muziek in Nederland

Na een succesvolle pilot in samenwerking met The School of House, is het Conservatorium van Amsterdam in september 2019 gestart met een volwaardige opleiding Elektronische Muziek: de Amsterdam Electronic Music Academy (AEMA). Dit studiejaar volgen meer dan 20 studenten deze tweejarige opleiding. Na deze twee jaar behalen zij een officieel erkend diploma van het Conservatorium van Amsterdam en kunnen zij bijvoorbeeld aan de slag als zelfstandig producer, DJ en/of artiest.

Elektronische muziek is van een sub-genre geëvolueerd tot één van de populairste muziekgenres ter wereld. Daarom startte het Conservatorium van Amsterdam in 2018 deze tweejarige internationale Associate Degree-studie voor de elektronische artiest van de toekomst. De opleiding heeft een nauwe samenwerking met de Nederlandse top van de electronic music, zoals Armada Music (het muzieklabel van Armin van Buuren) en het muziekagentschap MassiveMusic. Dit zorgt voor een stevige verankering in het werkveld. Deze partners spelen een actieve rol in de ontwikkeling van de studie en de begeleiding van talenten. Datzelfde geldt voor gastsprekers zoals Duncan Stutterheim (oprichter ID&T), Joris Voorn (DJ/producer) en Tom Trago (DJ/producer).

Het item van de NOS van woensdag 16 oktober is hier terug te kijken (vanaf 21:20).

Bekijk ook de langere reportage die de NOS maakte over de opleiding.

Meer over de AEMA