Erika Waardenburg Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Foto Ger Wijtsma

Harpiste Erika Waardenburg is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Ze kreeg de koninklijke onderscheiding op 16 december jl. uit handen van burgemeester Van der Kamp van de gemeente Bodegraven Reeuwijk, tijdens een concert van leerlingen van de Academie voor Muzikaal Talent, waarvan ze mede-oprichter is.

Erika krijgt de benoeming vanwege haar enorme verdiensten als harpist en docent, onder andere aan het Conservatorium van Amsterdam. Al vele jaren leidt ze met veel succes jonge harpisten op tot excellent niveau, waarvan er velen zijn doorgedrongen tot de internationale top, zoals Gwyneth Wentink, Lavinia Meijer, Miriam Overlach en Remy van Kesteren.
Vijftien jaar geleden richtte ze samen met haar man Raoul Chênevert, ook benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, de Academie voor Muzikaal Talent op, een academie die zich inzet voor zeer begaafde jonge musici tot 19 jaar. Onder Erika’s artistieke leiding is de AMT uitgegroeid tot een ware kweekvijver van waaruit vele talenten doorstromen naar de vakopleiding aan het conservatorium.