David Kuyken nieuwe studieleider Sweelinck Academie

De Sweelinck Academie krijgt een nieuwe studieleider: David Kuyken volgt Johannes Leertouwer op. David Kuyken heeft als hoofdvakdocent en studieleider van de afdeling Toetsinstrumenten een belangrijk stempel gedrukt op het onderwijs van het Conservatorium van Amsterdam. Onder zijn leiding is de afdeling Toetsinstrumenten uitgegroeid tot een vakgroep die zich kenmerkt door een grote mate van openheid waarbinnen op alle niveaus wordt samengewerkt. Hierbij zijn alle aspecten van de instrumentale beheersing, van de historische uitvoeringspraktijk tot de allernieuwste muziek, geïntegreerd en worden de nieuwste inzichten in het muziekvakonderwijs op de voet gevolgd.
Johannes Leertouwer legt zijn taken als studieleider neer om meer tijd te kunnen besteden aan zijn promotieonderzoek naar de historische uitvoeringspraktijk van de orkestmuziek van Johannes Brahms.

Okke Westdorp, adjunct-directeur en hoofd Klassiek: ‘Johannes Leertouwer heeft de afgelopen jaren met grote bezieling leiding gegeven aan de Sweelinck Academie. Wij bedanken hem voor zijn grote inzet. We zijn ervan overtuigd dat we met David Kuyken een waardige opvolger hebben gevonden die met zijn sterke eigen visie op het onderwijs de koers die door Johannes is ingezet verder kan vormgeven.’

De Sweelinck Academie is de klassieke tak van de Nationale Opleiding voor Jong Toptalent van het Conservatorium van Amsterdam. Kinderen en jongeren van 8-18 jaar die al les op conservatoriumniveau nodig hebben, krijgen hier hoofdvak- en samenspellessen, theorie en masterclasses en kunnen zich zo optimaal voorbereiden op de hoofdvakstudie.

Meer over de Sweelinck Academie