Nederlandse Muziekprijs voor Maria Milstein

Foto Marco Borggreve

Violiste Maria Milstein ontvangt de Nederlandse Muziekprijs. De prijs wordt uitgereikt op zaterdag 27 januari in het Concertgebouw Amsterdam, na haar concert met het Residentie Orkest waarin ze soleert in het eerste vioolconcert van Max Bruch.

‘Het spel van Maria is gezegend met een zeer eigen intens en lyrisch karakter,’aldus het juryrapport. ‘Onder haar handen krijgt de viool als het ware een menselijke stem. Ze spreekt via haar instrument in een taal met een breed scala aan uitdrukkingsmogelijkheden, variërend van fluisterende intimiteit tot dynamisch temperament. Elke compositie vertelt door haar spel een eigen en specifiek verhaal.’

De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten, namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend. Eerdere winaars waren onder andere hoornist Rob van de Laar, pianisten Hannes Minnaar en Ronald Brautigam, harpisten Remy van Kesteren, Lavinia Meijer en Gwyneth Wentink, contrabassist Rick Stotijn, cellisten Pieter Wispelwey en Quirine Viersen, violisten Janine Jansen en Liza Ferschtman, saxofonist Ties Mellema, blokfluitist Erik Bosgraaf, gitarist Izhar Elias en mezzo-sopraan Christianne Stotijn. Velen van hen zijn alumni van het Conservatorium van Amsterdam.

Maria Milstein (Moskou, 1985), studeerde onder meer aan het Conservatorium van Amsterdam bij Ilya Grubert. Sinds september 2014 is ze hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze heeft prijzen gewonnen op diverse grote internationale concoursen. Ook won ze het Concertgebouw Vriendenkransconcours en de Kersjesprijs en ontving ze in 2016 een fellowship van de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust. Haar debuut-cd Sounds of War, die ze opnam met pianiste Hanna Shybayeva, werd bekroond met een Edison Klassiek. Naast haar solocarrière maakt Maria deel uit van het succesvolle Van Baerle Trio, met pianist Hannes Minnaar en cellist Gideon den Herder. Hun debuut-cd werd in 2013 eveneens met een Edison Klassiek bekroond.

Meer over Maria Milstein

Meer over de Nederlandse Muziekprijs