Symfonieorkest: De wind en de zee

Op 21, 22 en 23 april speelt het Symfonieorkest van het Conservatorium van Amsterdam o.l.v. Etienne Siebens het programma De wind en de zee, met vier bijzondere werken: de ouverture Der fliegende Holländer van Richard Wagner; Speaking Drums van Peter Eötvös en Prelude à l’après-midi d'un faune en  La mer van Claude Debussy. Solist in Speaking Drums is CvA-student Agostinho Sequeira, slagwerk.

vr 21 april
20.00 uur Muziekgebouw Eindhoven (let op: kort programma, zonder Speaking Drums)
kaarten en informatie: www.muziekgebouweindhoven.nl

za 22 april
20.15 uur Tivoli Vredenburg Utrecht
kaarten en informatie: www.tivolivredenburg.nl

zo 23 april
15.00 uur Muziekgebouw aan 't IJ Amsterdam
kaarten en informatie: www.muziekgebouw.nl

Richard Wagner - Ouverture Der fliegende Holländer (Parijse versie)
Peter Eötvös - Speaking Drums
Claude Debussy - Prelude à l’après-midi d'un faune
Claude Debussy - La mer

Een zee van geraffineerde orkestklanken
In de ouverture van zijn opera Der fliegende Holländer (1843), over een spookschip op zee, loodst Richard Wagner de luisteraar al door het verhaal van wanhoop, liefde, verlangen en eenzaamheid. Dezelfde zee, de storm en het onstuimige water roept Claude Debussy op in zijn meesterwerk La mer (1905). Dit stuk is een fascinerend voorbeeld van verfijnde orkestratie en de geraffineerde klankmogelijkheden van een symfonieorkest, zoals Debussy tien jaar eerder al met veel succes had verkend in zijn Prélude à l’après-midi d’un faune (1894). Hier is de aanleiding een gedicht van Mallarmé over de mythische Faun, volgens vertaler Paul Claes ‘niet zomaar een frivole bosgod, maar een masker van de dichter in zijn problematische verhouding met de werkelijkheid’. Debussy’s fascinatie met Wagners Tristan is goed hoorbaar, maar strikt als understatement binnen zijn eigen suggestieve klankwereld.
Het gekke en opwindende slagwerkconcert Speaking Drums (2013) van Peter Eötvös gaat ook over klanken. Het stuk begint met nonsenswoorden van de solist, met nadruk op het ritme, waarna de percussie-instrumenten het woord overnemen. Een student van de befaamde slagwerkafdeling van het conservatorium voert de uitdagende solopartij uit.