Ferdinand Povel

Foto R. v. Stuyvenberg

Met spijt moeten wij bekendmaken dat saxofonist Ferdinand Povel per 1 september zijn werkzaamheden als docent aan de jazzafdeling heeft neergelegd.

Ferdinand heeft een niet te onderschatten rol gespeeld  in de ontwikkeling van het muziekvakonderwijs. Vanaf het allereerste begin, in 1980, was hij betrokken bij het vormgeven van de saxofoonafdeling van eerst het Hilversums Conservatorium en later het Conservatorium van Amsterdam. Ook heeft hij lesgegeven aan de conservatoria van Rotterdam, Den Haag en Zwolle. Zoveel van zijn studenten hebben een grote naam opgebouwd dat Ferdinand wordt beschouwd als ‘een van de roots van de laatste twee generaties voortreffelijke jazzmusici.’ Wij danken hem voor zijn tomeloze betrokkenheid en inzet.

Ferdinand Povel is een van de iconen van de Nederlandse jazz. Hij heeft opgetreden met talloze ensembles en orkesten in binnen- en buitenland. Als gastsolist heeft hij gespeeld  bij het Metropole Orkest, Jazz Orchestra of the Concertgebouw, Dutch Jazz Orchestra, de BBC Big Band, UMO Orkest Helsinki en het BRT Orkest en hij staat in de frontline met jazzgrootheden als Art Farmer, Bennie Bailey, Woody Shaw en Jimmy Knepper. Zijn discografie telt meer dan honderd lp- en cd-opnamen waarop hij een solistische bijdrage levert. Hij heeeft vele prijzen en onderscheidingen gewonnen, waaronder in 2005 de Meer Jazz Prijs voor zijn grote verdiensten voor de Nederlansde jazz, en in 2011 de VPRO/Boy Edgar Prijs.