Nederlandse Muziekprijs voor Hannes Minnaar

Foto Marco Borggreve

Pianist Hannes Minnaar krijgt de Nederlandse Muziekprijs 2016, bestemd voor jonge getalenteerde musici.

De onderscheiding wordt toegekend door het Fonds Podiumkunsten. Hannes Minnaar (1984) studeerde piano bij Jan Wijn en orgel bij Jacques van Oortmerssen aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij won al vele prijzen, zowel als solist als met het Van Baerle Trio (waaronder het Vriendenkransconcours). In 2010 werd hij derde bij het prestigieuze Koningin Elisabeth Concours.

‘Zijn spel wordt gekenmerkt door een absoluut natuurlijke, pure, heldere en onopgesmukte stijl,’aldus het juryrapport. ‘Dienstbaarheid aan de muziek is steeds zijn credo, verbluffende technische begaafdheid en virtuositeit daaraan ondergeschikt.’

Eerdere prijswinnaars waren onder anderen fagottist Bram van Sambeek, de violisten Janine Jansen en Liza Ferschtman, pianist Ronald Brautigam, de harpisten Gwyneth Wentink en Lavinia Meijer, de cellisten Pieter Wispelwey en Quirine Viersen, saxofonist Ties Mellema, blokfluitist Erik Bosgraaf, gitarist Izhar Elias en harpist Remy van Kesteren, velen van hen alumni van het Conservatorium van Amsterdam.