Saskia Törnqvist benoemd tot docent muziekgeschiedenis

Met ingang van het studiejaar 2015-16 is musicoloog en publicist Saskia Törnqvist benoemd tot docent muziekgeschiedenis aan het Conservatorium van Amsterdam. Michel Khalifa, coördinator muziekgeschiedenis: 'Saskia kent de muziekwereld van binnenuit, heeft een brede muzikale belangstelling en kan zich inleven in de jonge musicus van vandaag. We kijken uit naar haar komst.'

Saskia Törnqvist voltooide in 1990 haar studie blokfluit aan het Hilversums Conservatorium en behaalde in 1995 haar doctoraal muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam met als scriptieonderwerp ‘De receptie van het werk van Dmitri Sjostakovitsj in de Nederlandse pers’. Van 1994 tot 2001 werkte zij achtereenvolgens in het geluidsarchief en als artistiek adviseur bij muziekuitgeverij Donemus, sinds 1995 schrijft zij - hoofdzakelijk over wereldmuziek - voor dagblad Het Parool. Sinds 2001 is zij op freelance basis werkzaam als publicist, (hoofd)redacteur en concertinleider voor diverse festivals (o.a. Cello Biënnale Amsterdam, Internationale Koorbiënnale), podia (o.a. het Concertgebouw, Tropentheater, de Doelen) en ensembles (o.a. het Nederlands Blazers Ensemble). Zij werkt als co-programmeur voor de Internationale Koorbiënnale en de pas opgestarte serie ‘Weeshuis van de Nederlandse muziek’ in samenwerking met Splendor en de VPRO-radio. Sinds 2009 is zij vaste concertinleider en publicist bij het Nederlands Blazers Ensemble, in 2011 verscheen van haar hand over dit ensemble het jubileumboek ‘Luchtfietsers en wegbereiders’. Sinds 2006 is Saskia geregeld te horen in het NTR-programma Diskotabel op Radio 4.